Lotus Enterprise Integrator 3.0 beschikbaar

Datum nieuwsfeit: 08-06-1999

PERSBERICHT

Lotus maakt beschikbaarheid Enterprise Integrator 3.0 en eSuite DevPack 2.0 bekend

Amsterdam, 8 juni 1999 Lotus Development maakt bekend dat Lotus Enterprise Integrator 3.0 en eSuite DevPack 2.0 nu leverbaar zijn. Lotus Enterprise Integrator versnelt de integratie van bedrijfssystemen met Lotus Domino Application Server R5, waardoor informatie die tot dan toe moeilijk toegankelijk was, rechtstreeks kan worden benaderd vanuit Domino-webapplicaties. Lotus eSuite DevPack is een complete verzameling van Java-componenten en -utilities, waarmee ontwikkelaars van Domino-webapplicaties in korte tijd interactieve intranet- en extranetapplicaties kunnen bouwen.

Lotus Enterprise Integrator 3.0
Lotus Enterprise Integrator maakt evenals eSuite DevPack, Domino Application Server en Domino Designer deel uit van het Domino-ontwikkelplatform (zie bijlage). Het product is de opvolger van Lotus NotesPump en is op de volgende punten verbeterd:
· geoptimaliseerde gegevensoverdracht door de ondersteuning van meerdere threads van een proces,

· beheer, gebruikersinterface en navigatie,
· nieuwe MetaConnectors voor het beheer van afzonderlijke log-ins van Domino-gebruikers, en functionaliteit voor het meten van gegevensstromen,

· ondersteuning van de volgende Domino-connectors: SAP R/3, One World (JD Edwards), Oracle Applications/Financials, PeopleSoft (vanaf release 6) en BEA Tuxedo,

· ondersteuning van de connectors die alleen met Lotus Enterprise Integrator worden geleverd, te weten: Domino Directory Services (PNAB), Novell Directory Services (NDS) en Lightweight Directory Access Protocol (LDAP).

De op serverniveau werkende Lotus Enterprise Integrator ondersteunt een groot aantal connectors. Dit maakt daardoor grootschalige gegevensoverdracht en synchronisatie mogelijk tussen Domino en diverse gegevensbronnen, waaronder relationele databases, ERP-systemen en transactieverwerkende systemen, zonder dat er geprogrammeerd hoeft te worden. Deze functionaliteit is een belangrijke aanvulling op Domino Enterprise Connection Services, de Domino Server-voorziening die real-time toegang biedt tot gegevensbronnen.

Lotus Enterprise Integrator en Domino Enterprise Connection Services zijn beide onderdeel van de Domino Enterprise Integration Architecture die een groot aantal Domino-connectors ondersteunt. Momenteel worden nieuwe connectors ontwikkeld voor IBM MQSeries, IBM CICS, IBM IMS en IBM Transarc/TXSeries. De eerste daarvan zijn naar verwachting in de tweede helft van 1999 leverbaar.

Lotus eSuite DevPack 2.0
Applicatie-ontwikkelaars kunnen met eSuite DevPack 2.0 interactieve webfunctionaliteit toevoegen aan zowel bestaande als nieuwe intranet- en extranetapplicaties. Sinds eSuite DevPack in maart 1998 beschikbaar kwam, zijn er meer dan 150.000 kopieën verspreid via het Web en op CD-ROM.

Momenteel worden honderden eSuite DevPack-applicaties ontwikkeld voor onder meer ERP-rapportering en -analyse, management-informatiesystemen, Business Intelligence-systemen, Sales Force Automation en Employee Self-Service. Voorbeelden van innovatieve, interactieve eSuite-oplossingen zijn te vinden in de eSuite Solutions Gallery (www.esuite.lotus.com/solutions).

Webapplicatie-oplossing
DevPack 2.0 en Domino R5 vereenvoudigen de ontwikkelingen van eSuite-applicaties, onder andere door de verbeterde ondersteuning voor JavaScript en Java in Domino Designer, Notes-client en Domino-server. Ontwikkelaars kunnen hiermee applicaties bouwen die zowel met browsers als Notes-clients kunnen worden benaderd.

eSuite DevPack 2.0 biedt ook nieuwe technologieën voor gegevenstoegang, eSuite Servlet Kit. Hiermee kunnen de mogelijkheden van het gecombineerde Lotus Domino- en IBM WebSphere-platform voor het benaderen van bedrijfsgegevens maximaal worden benut.

Verder biedt eSuite DevPack 2.0:

· Domino-specifieke sjablonen,

· verbeterde documentatie, zoals stapsgewijze instructies en voorbeelden van ?best practices?,

· selectieve installatie,

· verbeterde performance,

· een spellingcontrole-applet voor gebruik met de rich text processor en de graphics applet.

eSuite DevPack 2.0 werkt met bestaande applicatie-ontwikkeltools en is nauw geïntegreerd met veelgebruikte Java-ontwikkelomgevingen, zoals IBM VisualAge for Java en NetObjects Fusion.

Beschikbaarheid en systeemvereisten
Lotus Enterprise Integrator 3.0
Lotus Enterprise Integrator 3.0 is nu leverbaar en wordt geleverd met de volgende Domino-connectors: Domino Directory Services, Novell Directory Services, LDAP-services en eerder op de markt gebrachte connectors voor relationele-databaseapplicaties, bestands- en tekstsystemen. Domino-connectors voor SAP R/3, One World (JD Edwards), PeopleSoft Applications, Oracle Applications en BEA Tuxedo worden apart verkocht.

Lotus Enterprise Integrator draait op Windows NT 4.0, OS/2 Warp 3.0 en 4.0, HP-UX 11.0, Sun Solaris 2.5.1 en IBM AIX 4.1.4, AS/400 en OS/390.

Lotus eSuite DevPack 2.0
De Lotus eSuite DevPack-licentie voor één ontwikkelaar is nu in 23 talen leverbaar. De eSuite DevPack client access-licentie is verkrijgbaar per gebruiker, maar bedrijven kunnen ook kiezen voor een eSuite server accesslicentie (onbeperkt aantal gebruikers per server). Alle eSuite DevPack-licenties worden verkocht met een abonnement dat recht geeft op product-updates gedurende één jaar en toegang tot een discussieforum.

eSuite DevPack 2.0 ondersteunt de Java Development Kit (JDK) 1.1.7b en kan worden gebruikt in combinatie met applicaties en browsers, die ondersteuning bieden voor JVM/JDK/JRE 1.1.5 of recenter. eSuite DevPack
2.0-applicaties kunnen onder Windows 95 / 98 / NT 4.0 worden toegepast met de volgende browsers: Netscape Navigator 4.06 (of hoger), Netscape Communicator 4.5, Internet Explorer 4.01 met Service Pack 1 (of hoger), en Internet Explorer 5.0. eSuite DevPack 2.0-applicaties kunnen ook worden gebruikt met Notes 4.6.2-clients (of hoger) en Notes 5.0-client.

Lotus Domino is verkrijgbaar voor Windows NT (Intel en Alpha), Windows 95, Sun Solaris (SPARC en Intel Edition), IBM AIX, HP-UX, IBM OS/2, IBM OS/400 en IBM OS/390.

Voor meer informatie kunt u de web site www.eicentral.lotus.com raadplegen.

Voor meer informatie:
Lotus Development Nederland BV BRODEUR Schoep & Van der Toorn Miranda Velzeboer Mirjam Jonker
Tel: 020 314 11 23 Tel: 020 487 40 00 Fax: 020 600 14 44 Fax: 020 669 72 65 e-mail: (miranda_velzeboer@lotus.com) e-mail: (mjonker@svdt.nl)

Noot voor redacties