Abn Amro neemt meerderheidsbelang in Egyptisch effectenhuis

Datum nieuwsfeit: 08-06-1999

ABN AMRO Bank N.V.
Public Relations (AA 1130)
Foppingadreef 22
1102 BS Amsterdam Zuidoost
The Netherlands
Tel. +31 (0)20 628 89 00
Fax. +31 (0)20 629 54 86
8 juni 1999

ABN AMRO NEEMT MEERDERHEIDSBELANG IN EGYPTISCH EFFECTENHUIS DELTA EAB

ABN AMRO heeft een principe-overeenkomst bereikt over de overname van een belang van in eerste instantie 59% in het vooraanstaande Egyptische effectenhuis Delta EAB. Het belang is momenteel in handen van Egyptian American Bank (36%), American Express Bank (18%) en Delta EAB Portfolio Management (5%). Met de families Waked en El-Tahri, de oprichters van Delta EAB, is voorts een overeenkomst gesloten waardoor ABN AMRO haar belang over twee jaar tot 75% kan uitbreiden.

Nadat de transactie is afgerond, zal de naam van Delta EAB worden veranderd in ABN AMRO Delta Egypt. Neveen El-Tahri, één van de oprichters van Delta EAB, zal het bedrijf als directeur gaan leiden.

Wij onderkennen het grote potentieel van de Egyptische financiële markten, en willen een rol spelen in de verdere ontwikkeling daarvan. Wij zijn ervan overtuigd dat wij met Delta en Neveen El-Tahri de juiste partner hebben gevonden om onze ambities te kunnen waarmaken, aldus Nick Bannister, voorzitter van het directoraat Global Equity van ABN AMRO.

De acquisitie valt samen met de aanvraag die ABN AMRO bij de centrale bank van Egypte heeft ingediend voor de opening van een vertegenwoordigingskantoor in Caïro, waar beoogd landenvertegen- woordiger Vries Pons de leiding zal krijgen.

ABN AMRO heeft 70 vestigingen in zes landen in de regio Afrika en Midden- Oosten, waar zowel consumer banking als investment banking diensten worden aangeboden. De bank is reeds op effectengebied actief in Zuid-Afrika, Marokko, Namibië en Mauritius.

ABN AMRO is een toonaangevende universal bank die zowel retail, commercial als investment banking diensten aanbiedt via haar internationale netwerk van meer dan 3.500 vestigingen in 74 landen en gebieden. ABN AMRO heeft een balans- totaal van EUR 432 miljard en 105.000 medewerkers (ultimo 1998).

Perscontacten:
Drs. A.J. Massar

Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend