Veel belangstelling energiemaatregelen in bestaande bouw

Datum nieuwsfeit: 08-06-1999
Persbericht Projectbureau Energie 2050

's-Hertogenbosch, 8 juni 1999

Grote belangstelling voor energiemaatregelen in bestaande bouw

Negen demonstratieprojecten geselecteerd

Begin dit jaar nodigde het Projectbureau Energie 2050 verhuurders in Brabant uit om zich aan te melden voor een demonstratieproject van energiemaatregelen in de bestaande bouw. Het bureau wilde vijf projecten selecteren die uitmunten op het besparingspotentieel en de toe te passen technieken. De belangstelling voor het project oversteeg de verwachting. Meer dan twintig verhuurders dienden een projectvoorstel in. Vanwege de kwaliteit van deze voorstellen zal het projectbureau nu niet vijf maar negen demonstratieprojecten begeleiden. Het projectbureau onderzoekt bovendien of de resterende ingediende projecten op een andere manier (financieel) kunnen worden ondersteund.

Niet alleen in nieuwbouw, maar ook in de bestaande bouw kan veel energie bespaard worden. Gebrek aan kennis en ervaring zijn echter vaak een belemmering voor de daadwerkelijke uitvoering van projecten. Daarom startte het Projectbureau Energie 2050 het demonstratieproject. Aedes (koepel van woningcorporaties), NOVEM, EnergieNed, VROM, EZ, Nederlandse Woonbond en de provincie Noord-Brabant volgen het initiatief en functioneren als klankbordgroep. Met concrete voorbeeldprojecten wil het projectbureau aan verhuurders in Brabant en daarbuiten laten zien dat nieuwe energietechnieken ook binnen de huursector effectief en betaalbaar kunnen worden toegepast. Corporaties kunnen bijvoorbeeld bij de vervanging van pannendaken, collectieve verwarming en geisers en bij problemen als tocht en schimmelvorming meteen een zonneboiler of warmtepompen installeren en zorgen voor warmteterugwinning uit de ventilatie.

Het Projectbureau Energie 2050 ontwikkelt samen met de betrokken partijen een integrale en vernieuwende aanpak voor de verbetering van de energetische kwaliteit van bestaande huurwoningen. De demonstratieprojecten onderscheiden zich dan ook door een integrale aanpak van bouwkundige en installatietechnische maatregelen, grootschalige toepassing van marktrijpe, nieuwe energietechnieken, nieuwe financieringsvormen en/of nieuwe samenwerkingsverbanden. De partijen besteden bovendien in hun project aandacht aan verhoging van het wooncomfort, een gezond binnenklimaat en betaalbaarheid en verhuurbaarheid.

Ecofys energie- en milieuprojecten en CEA, Bureau voor communicatie en advies over energie en milieu B.V. adviseren en ondersteunen verhuurders die meedoen aan het demonstratieproject vanuit hun vakkennis. De verhuurders krijgen onder meer technisch inhoudelijke ondersteuning, een uitgewerkt integraal energieconcept, een bijdrage in de kosten van het haalbaarheidsonderzoek en ondersteuning in het samenwerkingsproces en bij de bewonersvoorlichting. Voordeel is dat bij het ontwikkelen van het energieconcept rekening wordt gehouden met de Energie Prestatie Keuring (EPK), die de rijksoverheid nu ontwikkelt.

In juli 1999 tekenen de eerste vijf partijen een intentieovereenkomst. Naar verwachting worden enkele projecten al in 2000 afgerond. De evaluatie van deze projecten is waardevol voor alle corporaties in Nederland die in de nabije toekomst energie willen besparen.

Noot voor redacties