Masteropleidingen hbo geaccrediteerd

HBO-Raad

08-06-1999
Masteropleidingen hbo geaccrediteerd

De heer drs. J.C. Blankert, voorzitter van VNO-NCW reikte vandaag acht¹ certificaten uit aan masteropleidingen. Over deze opleidingen is een positief kwaliteitsoordeel uitgesproken door de ‘Dutch Validation Council’ (DVC). Het is de tweede keer dat mastercertificaten zijn uitgereikt, 19 opleidingen hadden zich voor accreditering middels een kwaliteitsonderzoek aangemeld, daarvan zijn er nu 12 geaccrediteerd. Vier opleidingen zijn definitief afgewezen, van drie opleidingen is de mogelijke accreditering nog in behandeling.

De heer Blankert zei in zijn toespraak de ontwikkeling van de Dutch Validation Council vanuit VNO-NCW van meet af aan te hebben gesteund. Dat blijkt onder meer uit de deelname van VNO-NCW in bestuur en council van de DVC. De hoge kwaliteitstandaard waaraan masteropleidingen bij accreditering moeten voldoen, vindt hij buitengewoon waardevol, zeker ook voor het bedrijfsleven. Er is immers grote behoefte aan talent dat met behulp van deze opleidingen is ontwikkeld.

De werkgeversvoorzitter toonde zich in het algemeen een warm voorstander van accreditering. Objectieve, externe beoordeling van opleidingen, teneinde vast te stellen of men voldoet aan basisvereisten, is volgens hem eigenlijk vanzelfsprekend. VNO-NCW stemt dan ook van harte in met het initiatief van de HBO-raad om te experimenteren met accreditering van alle opleidingen in het hbo. Inmiddels is daartoe bij twee opleidingen een proef in voorbereiding. Eerder genoemde opvattingen dat masteropleidingen vanuit het hbo altijd in samenwerking met universiteiten ontwikkeld en uitgevoerd zouden moeten worden, onderschrijft de heer Blankert niet.

Ook prof. dr. F. Leijnse, voorzitter van de HBO-raad, benadrukte het belang van een onafhankelijk kwaliteitsonderzoek. Geaccrediteerde opleidingen moeten worden opgenomen in een openbaar register. De overheid zou een dergelijk register officieel moeten erkennen, aldus de heer Leijnse. Hij hoopt dat de besprekingen die hierover gaande zijn spoedig tot resultaat leiden.

EINDE PERSBERICHT

1 De certificaten zijn ontvangen door de Haagse Hogeschool (MBA), Business School Nederland (Executive MBA), Hanze Hogeschool Groningen (Executive MBA en MBA-accoutancy), Hogeschool Utrecht (Master of Science in Nursing), Hogeschool van Amsterdam (Master of Science in Occupational Therapy), Hogeschool Brabant (Master of Arts in Financial Planning).