Verklaring EU neerhalen Rusisch vliegtuig boven Angola

Datum nieuwsfeit: 08-06-1999

Angola : UN Security Council / UNITA

CFSP Presidency Statement: Brussels (08-06-1999) - Nr. 8870/99 (Presse 179) - CFSP : 58/99

Verklaring van het voorzitterschap namens de Europese Unie

over Angola

De Europese Unie steunt volledig de krachtige veroordeling, door de voorzitter van de VN-Veiligheidsraad op 19 mei, van het neerhalen van een Russisch passagiersvliegtuig van het type Antonov-26 door de Angolese rebellenbeweging UNITA. Er bestaat tot op heden geen duidelijkheid over het lot van de Russische bemanning noch over dat van de Angolese passagiers, het onderzoek naar het neerhalen van andere vliegtuigen boven het grondgebied dat door de UNITA wordt gecontroleerd, met inbegrip van het neerhalen op 26 december 1998 en 2 januari 1999 van twee door de Verenigde Naties gecharterde vliegtuigen, kon nog niet worden afgerond.

De Europese Unie doet derhalve een dringend beroep op UNITA om de drie Russische bemanningsleden en eventuele andere gijzelaars vrij te laten. Daarnaast doet zij een beroep op de Angolese regering en met name op UNITA om de Verenigde Naties hun volledige medewerking te verlenen.

De Europese Unie is ernstig bezorgd over het feit dat de humanitaire situatie in Angola zienderogen verslechtert. Hoewel de Europese Unie zich zal blijven inzetten om het lijden van de door de oorlog getroffen Angolese bevolking te helpen verlichten, herinnert zij de regering en met name UNITA aan hun verantwoordelijkheid om volledig mee te werken met de Verenigde Naties en de humanitaire organisaties waar deze trachten hulp en bijstand te verlenen aan alle hulpbehoevenden in Angola.

Voorts herinnert de Europese Unie aan haar verklaring van 28 december 1998.

De met de Europese Unie geassocieerde landen van Midden- en Oost-Europa, het geassocieerde land Cyprus en de EVA-landen die lid zijn van de Europese Economische Ruimte sluiten zich bij deze verklaring aan.