Kennis over maag, lever en darmen onvoldoende

Datum nieuwsfeit: 09-06-1999

MAAG LEVER DARM STICHTING

Onderzoek:kennis spijsvertering flink onvoldoende

Nieuwegein, 8 juni 1999

Onderzoek wijst uit:
Kennis over maag, lever en darmen flink onvoldoende.

Mensen in Nederland hebben grote lacunes in kennis over de functie en werking van de spijsvertering. Dit blijkt uit een onderzoek dat recent door het onderzoeksbureau INTER/VIEW in opdracht van de Maag Lever Darm Stichting is uitgevoerd. Ruim driekwart van de ondervraagde Nederlanders wist van de 17 vragen maar 4 of minder goed te beantwoorden. Het gevolg is dat over de spijsvertering veel misverstanden bestaan en mensen huismiddeltjes proberen die òf geen effect hebben òf de klachten zelfs kunnen verergeren.

Het onderzoeksbureau INTER/VIEW heeft in opdracht van de Maag Lever Darm Stichting een representatieve steekproef uitgevoerd onder de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder. De stichting wilde inzicht verkrijgen in de kennis van de Nederlandse bevolking over de spijsvertering van de mens. Uit signalen die de stichting bereikten ontstond de indruk dat het kennisniveau over de spijsvertering bij mensen in Nederland erg laag is. Het onderzoek heeft dit bevestigd. De Nederlanders scoren een vette onvoldoende. De resultaten worden gebruikt voor het optimaliseren van de voorlichtingsactiviteiten van de Maag Lever Darm Stichting.

Hardnekkige misverstanden
.Nederlanders weten bij wijze van spreken meer van hun auto of computer dan van hun maag, lever of darmen,. aldus Anneke Halling, directeur van de Maag Lever Darm Stichting. .Zo denkt meer dan de helft van de mensen nog steeds dat een maagzweer wordt veroorzaakt door stress. Dat een leverziekte meestal door een virus wordt veroorzaakt - en niet door alcoholgebruik - weet maar 13 procent. Om van de misverstanden over warme melk bij maagklachten en het beschuitje bij diarree nog maar te zwijgen. Dat zijn een paar van de vele, hardnekkige volkswijsheden waar we mee willen afrekenen. Temeer omdat veronderstelde oorzaken en huismiddeltjes vaak geen effect hebben of de klachten zelfs kunnen verergeren..

Spijsverteringskolderfolder
De Maag Lever Darm Stichting organiseert in de week van 13 . 19 juni 1999 de nationale Maag Lever Darm Week. In deze week vindt de traditionele collecte plaats.
Het thema van de Maag Lever Darm Week 1999 is .Kennis over de spijsvertering.. De stichting geeft tijdens deze week de speciale Spijsverteringskolderfolder uit. De folder gaat in op een groot aantal misverstanden en volkswijsheden over maag, lever en darmen. De folder is gratis verkrijgbaar bij huisarts, apotheek, drogist of bij de Maag Lever Darm Stichting in Nieuwegein, telefoon 030 60 55 881.

Maag Lever Darm Stichting
mevrouw Anneke P. Halling, directeur
mevrouw Ilse van Woudenberg, pr medewerker
telefoon 030 . 60 55 881

Het onderzoeksrapport is op aanvraag verkrijgbaar.

09 jun 99 08:47