'Zandvoortse ambtenaren plegen broodroof'

Datum nieuwsfeit: 09-06-1999

Zandvoortse ambtenaren plegen broodroof

ZANDVOORT - "Veel architecten hebben het lef niet hardop te zeggen dat sommige ambtenaren broodroof plegen". Een harde uitspraak die de in Zandvoort woonachtige architect Coen Bleijs in het blad Cobouw van 31 mei jongstleden doet. Aanvragers voor een bouwvergunning worden door ambtenaren aangeraden een voor het gemeentekorps 'sympatieke' architect in de arm te nemen. Een bouwtekening van die architect wordt vervolgens door een collega van de betreffende ambtenaar goedgekeurd.

Een aantal Nederlandse gemeenten dreigen negatief in het nieuws te komen. Waaronder Zandvoort. "Eindelijk iemand die dat wespennest wil uitmesten" krijgt Coen Bleijs op straat spontaan te horen. Door middel van een interview in het landelijke bouwblad Cobouw wil architect Bleijs zaken aan het licht brengen die zich niet alleen binnen de gemeente Zandvoort voortdoen maar als kwaadaardige gezwellen ook in meerdere gemeenten woekeren. Zijn bevindingen heeft de Zandvoortenaar in een brief bekend gemaakt aan de beroepsvereniging Bond van Nederlandse Architecten (BNA.

Binnen een aantal lokale overheden zijn bij het verlenen van bouwvergunningen sterke vermoedens van ambtelijke broodroof en vriendjespolitiek ontstaan. Mede door deze openbaarmaking worden in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken misstanden bij verstrekking van bouwvergunningen door Nederlandse gemeenten onderzocht. Het bestaan van een 'lijst' van architecten die aan een ambtelijk opgesteld profiel voldoen, wordt volgens Bleijs bij de gemeente gebezigd. De Bond van Nederlandse Architecten bevestigt zijn vermoeden. Veel architecten zijn van mening dat ze erg afhankelijk zijn van afdelingen als Bouw en Woningtoezicht. Een hand die je voedert bijt je immers niet. Daardoor hebben zij veelal niet de moed met de vermeende werkwijze bij gemeentelijke vergunningverlening naar buiten te komen. Doordat in met name Zandvoort sterke aanwijzingen in die richting zijn staat de gemeente hoog op de onderzoekslijst van het verantwoordelijk ministerie.

Volgens BNA architect Bleijs heeft bij de Zandvoortse gemeente het hoofd van de betreffende afdeling een intern onderzoek verricht. De stelling dat hier sprake is van 'de zieke arts die zichzelf onderzoekt' wijst de heer Wassenaar van Binnenlandse Zaken af. Volgens de persvoorlichter van het ministerie reageert verantwoordelijk minister Bram Peper op de onverkwikkelijke zaken die zich binnen de lokale overheden lijken voor te doen, met een kort "Dit kàn niet". Daarom krijgen de gemeenten opdracht om maatregelen tegen dergelijke uitwassen te nemen. Binnenlandse Zaken stelt dat "de gemeenten door de minister daarop worden aangesproken".

Op 3 juni j.l. heeft Zandvoorts raadslid M. Joustra namens de VVD-fractie schriftelijke vragen aan het College gesteld. Het raadslid betreurt het zeer dat Zandvoort (weer) in een negatief daglicht komt te staan.

Zandvoort, 9 juli 1999

Ton Timmermans