Jaap van Zweden start voorlichting slechthorendheid

Datum nieuwsfeit: 09-06-1999

GCI HOLLAND PR

Jaap van Zweden start campagne slechthorendheid

Amsterdam, 9 juni 1999

Jaap van Zweden start voorlichtingscampagne slechthorendheid "Je schrikt als je nagaat dat meer dan 1 miljoen Nederlanders er last van heeft"

Jaap van Zweden gaf gisteren in het Amsterdamse Concertgebouw het startsein voor de landelijke voorlichtingscampagne "Een Leven Lang Luisteren". Uit handen van Paul Valk van de Stichting Opleiding en Voorlichting Audiologische Hulpmiddelen (SOVAH) en Herman ten Berge van de Nationale Hoorstichting ontving campagne-ambassadeur Van Zweden het eerste exemplaar van de gelijknamige CD. "Een fantastisch initiatief. Na 15 jaar Concertgebouw ben ik meerdere malen geconfronteerd met mensen die last hebben van hun gehoor. Je schrikt als je nagaat dat meer dan 1 miljoen Nederlanders er last van heeft. Zonder gehoor zou het leven een verschrikking zijn", aldus Jaap van Zweden in een eerste reactie. De SOVAH en de Nationale Hoorstichting beogen met de campagne het grote publiek voor te lichten over de betekenis van het gehoor en met name slechthorendheid.

Herman ten Berge, directeur van de Nationale Hoorstichting, overhandigde na de feestelijke bijeenkomst een pakket met 150 CD's voor de Tweede Kamer aan zeven leden van de Vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Tijdens de overhandiging aan het Plein 2 in Den Haag complimenteerde de commissie de initiatiefnemers: "Het is een initiatief dat zeker door ons gehoord wordt. U maakt ons op originele wijze attent op een probleem dat wij zeker nader zullen bestuderen", aldus PVDA-kamerlid mevrouw J.Smit die het pakket in ontvangst nam.

De CD 'n Leven Lang Luisteren speelt in de campagne een belangrijke rol. Op de CD valt, naast een breed scala aan klassieke en lichte muziek, een hoorspel, de zogenaamde HoorCheck, te beluisteren. De HoorCheck laat de luisteraar op humoristische wijze kennismaken met alledaagse situaties die door slechthorendheid kunnen ontstaan. Tijdens de HoorCheck wordt eveneens uitgelegd welke oplossingen er voor een verminderd gehoor bestaan. Voor het script tekende Gregor Frenkel Frank. Jaap van Zweden en Henk van Ulsen spraken de teksten in.

Regionale introducties
Na de officiële start in Amsterdam vinden er regionale voorlichtingsprogramma's bij de audicien plaats. Vanaf 10 juni tot begin juli zullen Wethouders van Volksgezondheid uit diverse plaatsen daartoe het startsein geven. Zij zullen bij de audicien een exemplaar van de CD in ontvangst nemen en een hoortest doen. Daarna kan het publiek zélf bij diverse audiciens van de Nederlandse Vereniging voor Audiciensbedrijven (NVAB) een hoortest afleggen. Daarbij ontvangt iedere bezoeker een exemplaar van CD. Wethouders uit onder meer de volgende plaatsen zullen tot begin juli het regionale startsein geven:

- Rotterdam

- Eindhoven

- Leeuwarden

- Assen

- Maastricht

- Zwolle

- Enschede

- Middelburg

- Hengelo

SOVAH

De Stichting Opleiding en Voorlichting Audiologische Hulpmiddelen is door de branche van Audiciens Bedrijven en de industrie voor audiologische hulpmiddelen (GAIN) opgericht. SOVAH biedt ondersteuning aan voorlichting over slechthorendheid en hulpmiddelen, alsmede opleidingen voor audiciens. Bij de uitvoering van haar activiteiten werkt SOVAH vooral samen met de Nationale Hoorstichting en de NVAB, waarin zo'n 350 audiciens verenigd zijn.

Noot aan de redactie (niet ter publicatie)
Beeldmateriaal is beschikbaar op ANP-foto of op te vragen bij: GCI Holland Public Relations
Folkert Oosting of Barbara Oosterom
Tel : 020 - 676 8666.