Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Snel uitsluitsel kruispunt de Lichtenberg Amersfoort

Datum nieuwsfeit: 09-06-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Gemeente Amersfoort

juni 1999

Binnenkort uitsluitsel over kruispunt de Lichtenberg

De aanstaande reconstructie van het kruispunt voor ziekenhuis Eemland Locatie de Lichtenberg heeft al veel publiciteit gehad. De inspraakprocedure was ingewikkeld door de vele betrokken partijen maar verliep desondanks zeer positief. Na alle vertraging is de definitieve keuze voor de beste oplossing nu dichtbij gekomen. De raadscommissie is gevraagd een voorkeur uit te spreken.

Het kruispunt de Lichtenberg is al jarenlang een 'black spot'; een plek waar zes of meer ongevallen met letsel zijn voorgekomen in drie opeenvolgende jaren. Het is het kruispunt voor het ziekenhuis, waar de Vondellaan, Emmalaan, Prins Frederiklaan en Hugo de Grootlaan uitkomen op de Utrechtseweg. Al in april 1998 startte de projectgroep Lichtenberg-Utrechtseweg de reconstructie. Er werd een participatiegroep opgericht met diverse belanghebbende partijen. Bewoners van de Utrechtseweg (BUV), Emmalaan, Vondellaan en Prins Frederiklaan, Berg III, de Stichting Behoud Bosgebied Berg (SBBB), ziekenhuis Eemland locatie De Lichtenberg en de ENFB (Fietsersbond).

Monumentale bomen blijven
Eind 1998 leek het erop dat er overeenstemming was bereikt over de beste oplossing. Er zou een rotonde komen in de oksel Utrechtseweg / Emmalaan. Daar was wel een stuk gemeentegrond langs de Utrechtseweg voor nodig. Die grond is in gebruik als tuin en er staan beeldbepalende, monumentale bomen op die gerooid hadden moeten worden. De gebruiker wilde geen afstand van zijn tuin doen, zodat het plan niet door kon gaan. Een tweede overlegronde resulteerde in een plan voor een uitgerekte, ovale rotonde in de Utrechtseweg voor de hoofdingang van het ziekenhuis. Uitgangspunten waren meer verkeersveiligheid, een betere verkeersdoorstroming en goede fietsvoorzieningen. De ovale rotonde voldeed in veel opzichten, maar was duur. De participatiegroep wilde daarom ook graag enkele goedkopere varianten zien, aangezien de groep het belangrijk vindt dat er voldoende budget overblijft voor het (her)inrichten van de rest van de Utrechtseweg. Het gaat daarbij vooral om fietsvoorzieningen en het aanpassen van het kruispunt met de Prins Frederiklaan.

Bajonetoplossing alternatief

Die sobere (goedkope) alternatieven lagen er nog, maar zijn korte termijnoplossingen die slecht scoren qua verkeersafwikkeling. Met andere woorden: er zullen te snel weer opstoppingen ontstaan. Een goed lange-termijn alternatief bleek de bajonetoplossing, met drie T-aansluitingen. Daarbij zouden de Vondellaan en de Emmalaan verschoven ten opzichte van elkaar op de Utrechtseweg aansluiten. Bovendien zou een zes meter brede middengeleider in de Utrechtseweg aangelegd worden. De fietsers rijden dan op de fietsstroken op de rijbaan. Deze oplossing is veilig, maar de afwikkelingscapaciteit zal naar verwachting te laag zijn. Ook zal de snelheid van het autoverkeer op de Utrechtseweg nauwelijks afgeremd worden. Nog een nadeel is dat het slingerende verloop geen recht doet aan het laankarakter van de Utrechtseweg.

Toch verkeerslichten?

De uitgerekte (ovale) rotonde biedt al met al de meeste voordelen: voldoende verwerkingscapaciteit nu en in de toekomst, duurzaam, veilig, ook voor fietsers mits ze zich aan de regels houden. Het plan heeft wel een paar nadelen: *fietsers die linksaf moeten, gaan waarschijnlijk tegen de rijrichting in rijden omdat ze anders moeten omrijden

*niet alle wegen kunnen direct op de rotonde aangesloten worden
*het is de duurste oplossing.
Een kruispunt met verkeerslichten kwam lange tijd niet in aanmerking. In navolging van de rijksoverheid streeft de gemeente ernaar zo min mogelijk kruispunten met verkeerslichten te hebben en deze waar mogelijk te vervangen door rotondes. Een rotonde is duurzamer, veiliger, vraagt geen onderhoud en geen controle van de politie op roodlichtrijders. Toch is besloten een alternatief met verkeerslichten te onderzoeken, aangezien dit op dit specifieke kruispunt mogelijk toch de beste oplossing zou betekenen.

Spannende finale
Binnenkort zal men de knoop doorhakken. De bewoners van de Utrechtseweg en de Vondellaan voelen het meest voor de ovale rotonde. De ENFB, Lichtenberg, SBBB en Emmalaan zijn daar juist tegen. Met de bajonetoplossing met drie T- aansluitingen zouden alle partijen kunnen leven, maar de gemeente en DHV geven voorkeur aan de ovale rotonde. Om toch tot een beslissing te komen, is aan de raadscommisie gevraagd een voorkeur uit te spreken. De procedure blijft dus tot het eind toe spannend. ---

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie