Jorritsma vraagt gemeenten met spoed om windenergie

Datum nieuwsfeit: 09-06-1999
Vindplaats 2
NUON

Persbericht - Jorritsma vraagt gemeenten om spoed met windenergie

Arnhem, 9 juni 1999

derde jaarverslag NUON-duurzame energie uitgereikt

JORRITSMA VRAAGT GEMEENTEN OM SPOED MET WINDENERGIE

Minister Jorritsma van Economische Zaken heeft vandaag, op een persconferentie in Den Haag, aangekondigd alle gemeenten in Nederland, namens de regering, een brief te zullen schrijven waarin zij hen vraagt met spoed een locatie voor een windturbine aan te wijzen en de daarvoor benodigde procedures te regelen.

De minister doet dit op verzoek van de nu officieel gefuseerde energie-onderneming NUON ENW. Directeur International/Duurzame Energie van NUON ENW, dr. A. Goedmakers, heeft minister Jorritsma een plan aangeboden waarin staat hoe het kabinet de regeringsdoelstelling van 1000 MW windenergie in het jaar 2000 kan halen. Eén MW windenergie installeren kost 2,5 à 3 miljoen gulden.

In het plan staat dat NUON ENW alle hiervoor nodige inspanningen wil plegen, mits de regering er voor zorgt dat er voldoende turbines kunnen worden geplaatst. Dat houdt in dat de energie-onderneming een flink bedrag uit eigen middelen zal investeren, met geïnteresseerde banken zal praten om investeringen uit groenfondsen te regelen en zorg zal dragen voor het afsluiten van teruglevercontracten (de exploitant van een turbine krijgt geld voor het leveren van elektriciteit aan het net).

Uit het Duurzame Energie-jaarverslag blijkt dat het somber is gesteld met de 1000 MW-doelstelling die in 1991 tussen het Rijk en de provincies is vastgelegd. Vorig jaar werd in Nederland 38 MW bijgebouwd, waarvan 28 in het verzorgingsgebied van NUON. Op dit moment is er in totaal maar 363 MW aan vermogen windenergie in Nederland geïnstalleerd. Om 1000 MW voor elkaar te krijgen, moeten de gemeenten locaties vinden. Jorritsma zal hen daar dus binnenkort direct op aanspreken.

In het jaarverslag stelt Goedmakers dat het logisch is duurzame energiebronnen te gebruiken in een rijk land als Nederland. Daarom neemt NUON ENW het doel van 10% duurzaam in 2010 van NUON over; landelijk is dat 10% in 2020. Het aantal klanten dat extra betaalt voor Natuurstroom is in 1998 verdubbeld naar 10 000; ook ruim 300 bedrijven kopen Natuurstroom. Speciaal voor hen is in 1998 het Windpark Eemmeerdijk (19 MW) gebouwd.

Voor dit windpark waren meer dan acht jaar juridische procedures nodig. Illustratief voor de belangrijkste oorzaak van de achterblijvende doelstelling van 1000 MW: de benodigde procedures duren veel te lang. De tegenstanders van windenergie (6%) gebruiken de mogelijkheden voor bezwaar in de meeste gevallen zeer intensief; de voorstanders (52% zegt volmondig 'ja'; 42% zegt 'ja' onder bepaalde voorwaarden) zijn in de procedures buiten beeld. Deze cijfers komen uit onderzoek van IVAM Environmental Research (Universiteit van Amsterdam) van eind 1998.

De 1000 MW-doelstelling halen, zou van Nederland wereldwijd één van de leiders in windenergie maken: april 1999 was de wereldwijd geïnstalleerde capaciteit 10 000 MW. Er moeten -met de plannen die nu al in procedure zijn- minimaal 370 gemeenten een turbine van 1,5 MW of twee van 750 kW op hun grondgebied plaatsen, wil de regering de 1000 MW in 2000 halen.

Voor meer informatie:

Franscé Verdeuzeldonk (NUON), 026-3772109 of 06-55808721.

Het NUON-DE-jaarverslag en het windplan zijn verkrijgbaar bij NUON.

Document: Persbericht - Jorritsma vraagt gemeenten om spoed met windenergie | laatste update: Jun 9 1999 | (nuon@nuon.nl)