Stadstoezicht Amsterdam vraagt personeel om vingerafdruk

Datum nieuwsfeit: 09-06-1999
ABVAKABO FNV

Personeel technische dienst Stadstoezicht Amsterdam om vingerafdruk gevraagd

9 juni

Elk personeelslid van de technische dienst van Amsterdamse dienst Stadstoezicht is gevraagd om een vingerafdruk te geven. Dit om het personeel vrij te pleiten van de verdenking van diefstal. De dienst mist 1,8 miljoen per jaar aan inkomsten. Een nagemaakte sleutel en een ingenieus apparaatje stelde de dieven in staat om parkeerautomaten te legen. Nu is op een van de gekraakte parkeerautomaten een vingerafdruk achtergebleven. De wijze van diefstal maakt dat alleen technisch vaardige krakers voor verdenking in aanmerking komen. Vandaar dat de personeelsleden van de technische dienst om een vingerafdruk gevraagd wordt.

ABVAKABO FNV-bestuurder Thea Gerristma: "Hoewel het afgeven van een vingerafdruk op basis van vrijwilligheid gebeurt, is er toch sprake van een omkering van de bewijslast. Je moet immers bewijzen dat je onschuldig bent. Daarom raad ik het onze leden af. Bovendien komen er veel meer mensen dan alleen de personeelsleden in het gebouw van de technische dienst. Dat is een open gebouw."

Maar Gerritsma weet ook wel dat daarmee de kous niet af is. De directie van de dienst wil af van de beschuldigende vinger richting personeel. Gerritsma: "Een weigering zal dus niet in dank worden afgenomen, zeker nu er zoveel publiciteit aan is gegeven. De werknemers staan toch in de verdachtenbank en sommigen vrezen dat hun weigering nu op termijn zal leiden tot verstoorde arbeidsverhoudingen."

De ABVAKABO-bestuurder is buitengewoon verbaasd over de manier waarop het personeel met het verzoek van de directie is geconfronteerd. Een klein briefje met de vraag om de vingerafdruk af te staan was alles.

Gerritsma wil na overleg met de groep werknemers onderzoeken welke garanties voor de privacy van de werknemers er gegeven kunnen worden en of schriftelijk vast te leggen is dat de afdrukken na gebruik vernietigd zullen worden. Er zal voor het opstellen van die documenten juridisch advies ingewonnen worden, zodat de maximale bescherming van de werknemers die toch willen tekenen, gegarandeerd is.