Toespraak Kok bij slotbijeenkomst PvdA-Eurocampagne

Partij van de Arbeid

Toespraak Kok bij slotbijeenkomst PvdA-Eurocampagne in Maastricht

9 juni 1999 PvdA-voorlichting

Morgen verkiezingen; verkiezingen voor het Europees Parlement. Ik weet dat veel mensen nog twijfelen.
Ik niet. Ik ga wel stemmen en ik wil u graag zeggen waarom. Nederland is de afgelopen jaren sterker geworden: meer werk en minder werkloosheid. De koopkracht neemt toe. Over de hele linie. De overheidsfinanciÙn laten weer omvangrijke investeringen toe: beter onderwijs, meer politie, meer personeel in ziekenhuizen en de ouderenzorg.
Europa is sterker geworden. EÚn markt en ÚÚn munt: een Nederlands belang. Meer dan de helft van ons nationaal inkomen wordt in de Europese Unie verdiend.
In dat Europa werken wij nu beter samen.
Werkgelegenheid staat bovenaan. Bestrijding van grensoverschrijdende criminaliteit met behulp van Europol. Milieubeleid: alleen een gezamenlijke aanpak zet zoden aan de dijk.

Een verantwoorde opvang van vluchtelingen: alleen mogelijk in Europees verband.
Vooruitgang in Nederland staat of valt met samenwerking in Europa. Dat geldt in de toekomst nog sterker dan in het verleden. Wij werken nu beter samen, zei ik.
Dat heeft alles te maken met de samenstelling van Europese regeringen.
Sociaal-democraten delen een visie op de samenleving en een visie op de samenwerking in Europa.
Democratie is een deel van die visie.
De nieuwe Europese Commissie zal voortvarend te werk gaan om haar eigen werkwijze te verbeteren, te hervormen zelfs. Voorzitter Prodi heeft mijn volste vertrouwen.
Het nieuwe Europees Parlement moet de kroon op het werk vormen: namens de kiezers moet het controle uitoefenen en het werk van Commissie en regeringen bewaken.
Daar zit hem voor veel mensen de kneep. Is dat Parlement wel opgewassen tegen zijn belangrijke taak?
Ja dat is het. Het is al te gemakkelijk om enkele uitwassen - en die moeten worden uitgebannen, daarover geen enkel misverstand - als excuus te gebruiken om zo'n onmisbare democratische instelling bij het oudvuil te zetten.
Wie heeft daar belang bij?
Misschien partijen met de meest radicale opvattingen, of die onze Europese samenwerking niet op waarde schatten. Maar u en ik en alle andere gewone kiezers hebben daar geen belang bij. Wij willen ons vertegenwoordigd weten.

En daarom ga ik wel stemmen. En ik zal u ook zeggen op wie. Op Max van den Berg, de lijsttrekker van de Partij van de Arbeid. Want Max combineert ervaring met vernieuwingsdrang. Met zijn collega's van de PvdA en van de Europese fractie is hij in staat de omslag in te luiden die het Europees Parlement nodig heeft. Zo'n belangrijke democratische instelling behoort een voorbeeld te zijn van soberheid en degelijkheid. Zodat zijn inbreng niet langer schuil gaat achter een ongunstig imago. Ook daarom reken ik op Max van den Berg.

Dames en heren,
Morgen mogen wij naar de stembus.
Dan worden de kaarten in het Europees Parlement voor vijf jaar geschud. De Partij van de Arbeid wil zo sterk mogelijk voor de dag komen. De politieke verhoudingen in het Europees Parlement zijn belangrijker dan menigeen geneigd is te denken. Met het inwerking treden van het Verdrag van Amsterdam op 1 mei van dit jaar zijn de bevoegdheden van het parlement groter geworden. Samen met de nieuwe Europese Commissie waaraan het parlement zijn goedkeuring moet hechten zal het een cruciale rol vervullen. Een sterke sociaal-democratische stem is onze beste bijdrage aan een beter functionerende en meer zelfbewuste Europese Unie. Een Unie die haar economische samenwerking en kracht in dienst stelt van sociale en ecologische doelstellingen.
Die het werk van al die sociaal-democratische regeringsleiders - Schrder, Jospin, Blair, al die anderen en mijzelf - ondersteunt en stimuleert. Het komt er nu op aan of de richting die in al die landen is ingeslagen versterkt kan worden voortgezet door samenwerking met en steun van een Europees Parlement bestaande uit een groot aantal geestverwanten.

Afzijdigheid kunnen wij ons niet permitteren. Dat zal duidelijk zijn. Alleen een sterke en zo eensgezind mogelijke Europese Unie zal in staat zijn uitzicht te bieden op een Europa dat in veiligheid en vrijheid zijn toekomst bepaalt. Zo'n Europa kan het niet stellen zonder de steun van burgers. Een Europa van en voor mensen is een keuze en vraagt om een keuze. Morgen bij de verkiezingen voor het Europees Parlement ligt die keuze voor. Stem op Max van den Berg. Stem op de sociaal-democratie. Stem voor de toekomst.