RPF en GPV: Crisis in opsporing lijkt voorbij

Datum nieuwsfeit: 09-06-1999

RPF en GPV: Crisis in opsporing lijkt voorbij

Snel duidelijkheid over grootschalige cocaïne-import

(Persbericht RPF/GPV-fractie Tweede Kamer, 9 juni 1999)

De aanbevelingen van de parlementaire enquêtecommissie bijzondere opsporingsmethoden zijn in de praktijk goed opgepakt. De fracties van de RPF en het GPV stellen dit met tevredenheid vast in een eerste reactie op het rapport van de Tijdelijke commissie evaluatie opsporingsmethoden. Van crisis in de opsporing naar veranderingsgezindheid. Dat is het algemene beeld na 'Van Traa'. Belangrijk is dat de commissie Van Traa geen belemmering is gebleken voor een effectieve opsporing, maar juist de weg heeft gebaand voor een doelmatige, genormeerde opsporing.

Volgens de fracties van RPF en GPV onderstreept het rapport 'Opsporing in uitvoering' het nut van een parlementaire evaluatie na een grote enquête. Op deze wijze wordt de Kamer inzicht geboden in de mate waarin parlementaire besluitvorming doorwerkt in de praktijk. Op die wijze is het ook mogelijk om binnen korte tijd onvolkomenheden aan te pakken, zoals een te vergaande bureaucratisering.

Mede gelet op het feit dat de evaluatie betrekkelijk kort na de afhandeling van het rapport van de commissie Van Traa is gehouden, is het niet verwonderlijk dat de Tijdelijke commissie nog op tal van zaken is gestuit die beter kunnen en beter moeten. Van bijzonder belang is dat politie en justitie op alle niveaus meer vertrouwd raken met de geldende normeringen voor de bijzondere opsporingsmethoden. Daarnaast is een meer transparante normering via de Centrale Toetsingscommissie van belang. Opvallend is verder dat 'nieuwe' opsporingsmethoden, zoals het financieel en het digitaal rechercheren, nog altijd in de kinderschoenen staan. Nieuwe vormen van criminaliteit, zoals mensensmokkel, krijgen onvoldoende prioriteit in de opsporing.

De fracties van RPF en GPV zijn verontrust over de bevindingen van de commissie dat, via de Delta-methode, onder de dekmantel van het doorlaten van soft-drugs, ook grote hoeveelheden cocaïne zijn ingevoerd, ter waarde van meer dan 1 miljard gulden. Verder lijkt het er op dat niet politie en justitie informanten hebben gerund. Eerder lijkt sprake te zijn geweest van een omgekeerde situatie. RPF en GPV onderstrepen de aanbeveling van de commissie dat op dit punt alle feiten op tafel moeten komen.

Meer informatie: Voorlichting RPF 070 3182931; Voorlichting GPV 070 3183661