HTM Den Haag introduceert proef met fietsbus

Datum nieuwsfeit: 09-06-1999

Persbericht nr. 8, 9 juni 1999

HTM INTRODUCEERT PROEF MET FIETSBUS

In samenwerking met het Stadsgewest Haaglanden introduceert HTM vanaf 23 augustus aanstaande de fietsbus. Deze bus - die zal gaan rijden onder lijnnummer 56 - biedt vervoer van deur tot deur; Dat wil zeggen, het voor- en navervoer doet de passagier per fiets en tijdens de rit mag de fiets in de bus mee. Bus 56 zal rijden tussen Zoetermeer en Rijswijk en rijdt een route waarmee belangrijke woon- en werkgebieden met elkaar worden verbonden. Het betreft een proef van anderhalf jaar waarna het gebruik en de efficiency geëvalueerd zal worden. Hieronder de nadere gegevens.

Fietsen en vervoerbewijzen In de bus komt een speciaal rek waar de vouwfietsen - want alleen dat soort fietsen kunnen met de fietsbus mee - in geplaatst kunnen worden. Als klanten een specifiek jaarabonnenemt voor de fietsbus kopen, krijgen zij van HTM een kwalitatief hoogwaardige vouwfiets cadeau van het merk Di Blasi (winkelwaarde fl. 1095,-). HTM is hiervoor een samenwerkingsverband aangegaan met de importeur van de fietsen, de firma Plastimo Holland BV uit Schoonhoven. De prijzen van zo'n specifiek jaarabonnement voor de fietsbus zullen tussen de ca. fl. 1000,- en fl. 1500,- liggen, afhankelijk van de te reizen afstand. Het is overigens ook mogelijk om zonder fiets en met de reguliere vervoerbewijzen met bus 56 mee te reizen.

Dienstregeling

Bus 56 rijdt vanaf 23 augustus van maandag tot en met vrijdag en niet in de weekenden en op feestdagen. In de spitsuren rijdt bus 56 met een frequentie van 15 minuten, in de daluren elke 60 minuten. De haltes worden in Zoetermeer: Winkelcentrum Noordhove, Europaweg en Viaduct Afrikaweg en in Leidschendam: Loire (Forepark); De haltes in Rijswijk: Verrijn Stuartlaan / Diepenhorstlaan (Plaspoelpolder) en Generaal Spoorlaan / Prinses Beatrixlaan (In de Bogaard).