Laatste 'spurt' Dierenbescherming in dossier legbatterij

Datum nieuwsfeit: 10-06-1999
Dierenbescherming

EU-beslissing verwacht in Luxemburg; vijf voor twaalf voor de batterij-kip

LAATSTE 'SPURT' DIERENBESCHERMING IN DOSSIER LEGBATTERIJ

10 juni 1999

De 15 EU-ministers van landbouw vergaderen op 14 en 15 juni a.s. in Luxemburg over een nieuwe richtlijn voor het houden van legkippen in Europa. Nog altijd slijten 250 miljoen kippen hun 'leven' in Europese batterij-kooien. Na vele maanden van verkennende gesprekken tussen de landbouwministers en intensieve campagnes van Europese dierenbeschermingsorganisaties, ligt nu een concreet voorstel van het Duits voorzitterschap op tafel. Wat bekend is van het voorstel is dat er in ieder geval een verbod op de legbatterij wordt bepleit. Dit zou echter pas per 2017 van kracht worden. De Dierenbescherming vindt dit onacceptabel en sluit zich, bij wijze van compromis, liever aan bij de wens van het Europees Parlement. De Europese volksvertegenwoordigers hebben zich inmiddels in meerderheid uitgesproken voor afschaffing van de legbatterij binnen tien jaar. In de wetenschap dat een viertal Zuideuropese landen en Ierland fel gekant zijn tegen het Duitse voorstel, ziet het er somber uit voor de Europese legkip.

Na de start van haar landelijke campagne in januari heeft de Dierenbescherming bij herhaling de verzekering gekregen van voormalig landbouwminister Apotheker dat hij voorstander is van een verbod op de legbatterij. Vlak voor zijn vertrek naar de landbouwraad in Luxemburg wil de Dierenbescherming de nieuwe landbouwminister Brinkhorst nog iin keer herinneren aan de wens van de Nederlandse bevolking, waarvan 67% aangeeft van de legbatterij af te willen. Zelfs als dat niet in Europees verband kan.

De Dierenbescherming heeft in zeer korte tijd maar liefst 180.000 protesthandtekeningen tegen de legbatterij binnen gekregen. Deze handtekeningen zullen maandag 14 juni as. op ludieke wijze worden overhandigd door een aantal 'Kids for Animals' aan de minister.