Vragen PvdA over verlening opiumwetverlof aan Hortapharm

Datum nieuwsfeit: 10-06-1999

Den Haag, 10 juni 1999

VRAGEN PVDA-FRACTIE OVER DE VERLENING VAN EEN OPIUMWETVERLOF AAN HORTAPHARM Woordvoerder: Athanasis Apostolou

1.
Op pag. 2 staat dat op 22 augustus 1991 Research Seeds D.Watson een aanvraag heeft ingediend. Hoe verhoudt deze mededeling zich tot het gestelde in de antwoorden op kamervragen d.d. 13 oktober 1997 (nr.243, Aanhangsel Handelingen TK, vergaderjaar 1997-1998) dat Hortapharm in 1994 een aanvraag heeft ingediend? Betreft het hier verschillende aanvragen? Zo ja, wat is het verschil tussen deze aanvragen?

2.
In de beantwoording van de kamervragen van 13 oktober 1997 wordt vermeld dat Hortapharm destijds stelde dat de daadwerkelijke productie in het buitenland zou plaatsvinden. Heeft deze ook daadwerkelijk plaatsgevonden? In het artikel in HP/De Tijd van 5 december 1997 wordt vermeld dat men op de hoogte is van het greenhouse van Hortapharm. Is dit bericht juist?

3.
Is het waar dat Hortapharm beschikte over exportvergunningen afgegeven door de Amerikaanse Drugs Enforcement Administration (DEA)? Hoe betrouwbaar is de mededeling daarover in het reeds aangehaalde artikel van HP/De Tijd?

4.
Wat is de rol van de Amerikaanse DEA in de zaak Hortapharm? Welke waarde dient men toe te kennen aan de mededelingen daarover in eerdergenoemd artikel in HP/De Tijd?

5.
Wanneer zal de regering de Wijziging van de Opiumwet, zoals aangekondigd op pag. 4 van de brief van 16 april 1999, bij de Kamer indienen?

6.
Wat is de stand van zaken op dit moment met betrekking tot ondernemingen als Hortapharm, Maripharm en Josephine 'dr. Wiet'? Wordt door hen nog steeds marihuana geproduceerd en verkocht? Welke maatregelen neemt het kabinet in deze?

7.
Is het waar dat Hortapharm zaden produceert die aan het Verenigd Koninkrijk worden geëxporteerd ten behoeve van experimenten voor medicinale marihuana?