70 jaar plastics bij Van Niftrik in Putte

70 jaar plastics bij van Niftrik in Putte

Datum: 11 juni 1999

70 JAAR PLASTICS BIJ VAN NIFTRIK IN PUTTE

Tijdens de officikle viering van de verjaardag Van Niftrik B.V. in Putte (bij Bergen op Zoom), op vrijdag 11 juni 1999 presentatie van de publicatie 70 jaar plastics bij Van Niftrik te Putte, van persplastiek tot spuitgietwerk, 1929-1999' gepresenteerd, geschreven door Pieke M.A.V. Hooghoff. Uitgave: Van Niftrik B.V. 1999.

Met haar onderzoek naar de Nederlandse kunststofbranche, waaronder het bedrijf Van Niftrik, kon Pieke Hooghoff aansluiten bij het Project Techniek in Nederland in de twintigste eeuw. De Stichting Historie der Techniek beschrijft in de serie Techniek in Nederland in de twintigste eeuw' onder meer de verhouding van de voortgang van de techniek tot het ontstaan van de moderne consumptiemaatschappij. Een van de onderzoeksthema4s is de chemische industrie, onder eindredactie van Dr. Ernst Homburg, met als subthema materialen, producten en consumenten. 70 jaar plastics bij Van Niftrik te Putte krijgt daarmee een breder kader. Zo werd bijvoorbeeld duidelijk dat bakelietperserijen als Van Niftrik hebben kunnen profiteren van het ontstaan van de elektrotechnische industrie en van nieuwe huishoudelijke apparaten. Voor gegevens over de familie van Niftrik en het bedrijf is gebruik gemaakt van de dienstverlening van bibliotheken en archieven zoals die van het Gemeentearchief Vlissingen; het Streekarchivariaat Zevenbergen; de Heemkundekring Jan Vleminck (Wijnegem, Belgik); de Philips Company Archives en het persarchief van het Brabants Nieuwsblad te Roosendaal. Ook is overleg gepleegd met de lokale Heemkundekring het Zuidkwartier. Er waren uitvoerige gesprekken met oud-medewerkers: de heer A.C. Franke, de heer J. A. van Dort, de heer C. Videler, de heer J. Bril, de heer Th. Machiels en de heer G. van Put. Zij allen werkten meer dan dertig jaar bij Van Niftrik gewerkt en zij brachten de geschiedenis tot leven. Het tegenwoordige spuitgietbedrijf Van Niftrik opende de archieven en was behulpzaam bij het voorbereiden van de bedrijfsgeschiedenis. Van Niftrik brengt de publicatie uit ter gelegenheid van het zeventigjarig jubileum in 1999. Ook de familieleden Van Niftrik verleenden alle medewerking. Gesprekken zijn gevoerd met de schoondochter van Job van Niftrik, Mw. van Niftrik-Traas en Jobs kleinzoon Paul van Niftrik, die ook teksten en foto4s uit het familiealbum leenden. Voorts met de zoon van Jan van Niftrik, Jaap van Niftrik JPzn en zijn vrouw Miek van Niftrik. Zij hebben de verhalen uit de tijd van de familie-onderneming verteld, die de geschiedenis meer kleur en sfeer hebben gegeven. De meeste foto4s en afbeeldingen zijn afkomstig uit het bedrijfsdossier van Van Niftrik, van Mevrouw van Niftrik-Traas, uit de collectie Schoevaart of van de auteur.

Auteursgegevens: Pieke Hooghoff (1951) werkte bij de Rijksdienst voor de Monumentenzorg en het Projectbureau Industrieel Erfgoed en publiceert over industrikle geschiedenis: Zeep in Nijmegen (1995), Plastics in het huishouden in: Erfgoed van industrie en techniek (1996) en Melamine, serviesgoed op niveau in Kunststof en Rubber (1997). 1999: artikelen over de Nederlandse knopenfabrikage in de jaren dertig, voor Ons Amsterdam en De Fabriek. (E-mail: (hickory@fibre.a2000.nl))

70 jaar plastics bij Van Niftrik, 106 p.; ill. ; lit.opg. 29,- ; ISBN 90 901174 5. Het boek is ook te koop via de auteur.
Informatie over het programma of de publicatie bij Van Niftrik B.V. Wijnand Hollander, Putte. 0164.608800, FAX 604105 / E-mail: (sales@niftrik.nl). Pieke Hooghoff Telefoon: 020.7763406 Fax: .7767095 E: (hickory@fibre.a2000.nl) Pieter Langendijkstraat 41-I, 1054 XZ Amsterdam NL

Organisatie: Van Niftrik 0164-608800

adres: Pieter Langendijkstraat 41 - I