Invitational conference over monitoring alcohol en drugs

Trimbos Instituut

Nieuwsflits

Invitational conference over monitoring alcohol en drugs

Op 11 juni 1999 organiseert het Platform Sociaal Epidemiologisch Verslavingsonderzoek de invitational conference ‘Monitoring van alcohol- en druggebruik in Nederlandse gemeenten’ in de Jaarbeurs te Utrecht.

De genodigden zijn onderzoekers, deskundigen en beleidsmakers uit diverse kringen die zich met druggebruik en problematisch alcoholgebruik bezig houden. De belangstelling voor de invitational conference is bijzonder groot. Ruim zeventig onderzoekers (GGD’en), deskundigen (instellingen van verslavingszorg), beleidsmakers (ministerie van VWS, VNG, beleidsmedewerkers van gemeenten) en landelijke organisaties (GGZ Nederland, LVGGD) hebben zich aangemeld.

De conferentie is bedoeld om te komen tot een uitwisseling van ervaringen met bestaande monitoringactiviteiten van drug- en problematisch alcoholgebruik én om nieuwe initiatieven op het spoor te komen. Ook de behoefte aan informatie op monitoringgebied bij (regionale) beleidsmakers komt op deze dag uitvoerig aan de orde. Het Platform Sociaal Epidemiologisch Verslavingsonderzoek verzorgt de presentatie van de ‘Monitor alcohol en drugs in Nederlandse gemeenten’ ook wel de ‘Stedenmonitor’ genoemd. Met name de inhoud, opzet en beleidsrelevantie van de Stedenmonitor wordt besproken. Daarnaast vinden korte presentaties plaats van andere (landelijke) monitoringactiviteiten zoals Antenne, Peilstationsonderzoek Scholieren, huishoudsurvey en een monitor van de Stedendriehoek.

Het houden van een invitational conference over monitoring van druggebruik en problematisch alcoholgebruik is, naast de Nationale Drug Monitor (NDM), een stap om aan coördinatie van bestaande monitoringactiviteiten in Nederland vorm te geven. Het ministerie van VWS heeft in de ‘Schets van de Nationale Drugmonitor’ aangegeven voorstander te zijn van een betere samenhang tussen bestaande monitoringactiviteiten op het gebied van alcohol en drugs. De conferentie levert naar verwachting een heldere opsomming op van bestaande monitoringactiviteiten in Nederland én biedt inzicht in de leemtes op dit terrein. De dag zal eindigen met het formuleren van voorstellen voor de oprichting van een netwerk monitoring en epidemiologie van middelengebruik.

José Peeters (030) 297 11 00

juni 1999

Het Trimbos-instituut is een onafhankelijk landelijk kenniscentrum met als doel de geestelijke gezondheid van mensen te bevorderen.

Trimbos-instituut Netherlands Institute of Mental Health and Addiction

Da Costakade 45