VNO-NCW voor afschaffing beediging makelaars

Datum nieuwsfeit: 11-06-1999

VBO

VNO NCW V..R AFSCHAFFING BEEDIGING MAKELAARS

Een uitspraak van Ir. W.G.B. te Kamp, voorzitter van de ondernemersvereniging Midden Nederland van VNO-NCW, ter gelegenheid van het 14e congres van de Vereniging Bemiddeling Onroerend goed VBO in De Reehorst te Ede. .De beëdiging is in een tijdperk van MDW uit de tijd, biedt geen waarborgen voor kwaliteit en bevordert de transparantie van en de concurrentie in de markt niet. aldus Te Kamp. De nieuwe VBO-voorzitter J.E. van der Reijd voorspelt een andere rol voor de makelaar van de toekomst. Scheidend VBO-voorzitter S.A. Wind roept de NVM op om mee te werken aan de nieuwe, door de overheid beoogde marktordening.

Ir. W.G.B. te Kamp, voorzitter van de ondernemersvereniging Midden Nederland van VNO-NCW, als gastspreker aanwezig op eerdergenoemd congres deelt de mening van de regering dat de afschaffing van beëdiging en titelbescherming van makelaars een goede zaak is. .De beëdiging is in een tijdperk van MDW (Marktwerkings-, Deregulerings- en Wetgevingskwaliteits-operatie van het Ministerie van Economische Zaken) uit de tijd, biedt geen waarborgen voor kwaliteit en bevordert de transparantie van en de concurrentie in de markt niet. aldus Te Kamp. Eerder al schreef voorzitter Drs. J.C. Blankert van VNO-NCW een brief met een soortgelijke strekking aan de Tweede Kamer.

De zojuist benoemde VBO-voorzitter Joël E. van der Reijd is in zijn openingsrede van het congres van mening dat de vastgoedmakelaar in het nieuwe millennium een andere rol zal gaan spelen dan thans het geval is. .De toekomstige makelaar is een klantgerichte, breed georiënteerde, dienstverlener. Bovendien zal de makelaar in de toekomst een grotere rol moeten gaan spelen als gesprekspartner bij de ruimtelijke ontwikkelingen in Nederland. De makelaar is bij uitstek degene om voorstellen te doen om de discrepantie tussen de situatie op de woningmarkt en de woonwensen van de consument op te heffen. aldus Van der Reijd.

Scheidend VBO-voorzitter Schelte A. Wind roept de gevestigde makelaardij (m.n. de NVM) op om niet langer langs de kant te blijven staan maar positief mee te werken aan een nieuwe marktordening voor makelaars. Hij merkt op dat de gevestigde makelaardij . door haar monopolistische opstelling in het verleden . de MDW-operatie, met alle gevolgen van dien, over zichzelf heeft afgeroepen. Indien er een register voor vastgoedbemiddelaars (makelaar of niet) komt, gecombineerd met een persoonscertificeringsregeling volgens Europese Norm 45013, zal dit leiden tot een transparantere markt die de consument uniforme waarborgen biedt voor kwaliteit. Volgens de VBO zal dit, in combinatie met een driedaagse spijttermijn bij de aankoop van een huis alsmede een pakket van deeldiensten, het de consument mogelijk maken om zich objectief een oordeel te vormen over de verhouding tussen enerzijds de prijs en anderzijds de aard en de omvang van de geboden makelaarsdiensten.

Noot voor redacties