Van den Berg 'ronduit blij' met uitslag voor PvdA

Partij van de Arbeid

Van den Berg 'ronduit blij' met uitslag voor PvdA

11 juni 1999 PvdA

De PvdA heeft bij de verkiezingen voor het Europees Parlement waarschijnlijk zeven zetels behaald. Dat blijkt uit peilingen die bureau Inter/View buiten de stemlokalen heeft verricht, de zogeheten exit-polls. PvdA-lijsttrekker Max van den Berg uitte zijn tevredenheid over de uitslag.

De historisch lage opkomst van dertig procent schokte alle politici. PvdA-lijsttrekker Van den Berg sprak van 'een stevige dreun van de kiezers'. Hij zei tegelijkertijd des te meer respect te hebben voor de kiezers die wel zijn opgekomen. Uit de peiling van bureau Inter/View blijkt dat de opkomst het laagst was bij jongeren. Van de jongste kiezers (van 18 tot 25) ging 22 procent naar de stembus. In de leeftijdsgroep van 25 tot 35 was dit 18 procent. Ouderen zijn de trouwste stembusgangers. Van de 65-plussers bracht een meerderheid van 51 procent haar stem uit.

Het CDA profiteert meestal van een lage opkomst. Dat was ook deze keer het geval, want het CDA blijft de grootste partij in Europa. Volgens de peilingen van Inter/View verliezen de christen-democraten echter één zetel (van 10 naar 9). De PvdA blijft vlak daarachter de tweede partij met zeven zetels (was acht). De VVD blijft stabiel op 6 zetels. D66 halveert (van 4 naar 2). GroenLinks wint twee zetels (van 1 naar 3), evenals de SP (van 0 naar 2). Klein rechts behoudt twee zetels.

Als gekeken wordt naar de percentages blijkt dat de PvdA niet mag klagen over de uitslag. Zelfs bij deze extreem lage opkomst, waar de PvdA het meeste last van heeft, heeft meer dan eenvijfde van de kiezers (21,2%) op de PvdA gestemd. Vergeleken met de vorige verkiezingen, de Provinciale-Statenverkiezingen van 3 maart jongstleden, is dat een winst van ruim twee procent.

PvdA-lijsttrekker Max van den Berg was 'ronduit blij' met de voorlopige uitslag. Van den Berg benadrukte dat de PvdA minder heeft verloren dan het CDA. 'We hebben kennelijk een effectief appel gedaan op onze kiezers. We zijn nog altijd de tweede Nederlandse partij in het Europees Parlement. De VVD groeide de laatste jaren sterk, maar kon nu de winst niet binnenhalen.'

Zondagavond wordt de definitieve uitslag bekendgemaakt.