Kamminga voorzitter Waarborgfonds Eigen Woningen

www.minvrom.nl

MIN VROM: Kamminga voorzitter WEW

Kamminga voorzitter Waarborgfonds Eigen Woningen

De heer J. Kamminga, Commissaris van de Koningin in Gelderland, is per 27 mei j.l. door staatssecretaris Remkes van VROM benoemd tot voorzitter van het bestuur van de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW). Hij volgt in die functie de eerder dit jaar overleden oud-staatssecretaris drs. E. Heerma op. De Stichting WEW is verantwoordelijk voor de Nationale Hypotheek Garantie.

De Nationale Hypotheek Garantie is een landelijk geldende regeling die in 1995 in plaats is gekomen voor de gemeentegarantie. De regeling is ingesteld ter bevordering van het eigen woningbezit. Met de Nationale Hypotheek Garantie kunnen kopers van een woning een garantie op de hypothecaire lening krijgen. In dat geval betalen zij een lagere hypotheekrente en kunnen zij een volledige financiering van de woning krijgen. Indien betalingsproblemen leiden tot een gedwongen verkoop, betaalt het Waarborgfonds de eventuele restschuld. Jaarlijks worden er zo.n 57.000 garanties afgegeven. Dat betekent dat één op de drie huizenkopers van de regeling gebruik maakt.

Noot voor redacties