Mercedes-Benz CLR klaar voor Le Mans

Mercedes-Benz CLR is klaar voor Le Mans

(18 Mei 1999)

PERSBERICHT:

Op 12 juni start het Team AMG Mercedes met drie nieuwe Mercedes-Benz CLR sport-prototypes tijdens de 24 Uur van Le Mans. In totaal negen rijders zullen voor het team in de klassieke lange-afstandsrace uitkomen. De Mercedes-Benz CLR is gebaseerd op de CLK-LM, waarmee vorig jaar de wereldtitel in het FIA GT-kampioenschap werd gewonnen. Speciaal voor de 24 Uur van Le Mans werden echter tal van aanpassingen doorgevoerd.

Aan de buitenzijde valt direct op dat de nieuwe CLR veel lager is dan zijn voorganger, de CLK-LM. Daardoor werd een betere luchtweerstand bereikt, wat op de lange rechte stukken in Le Mans een aanmerkelijk voordeel is. 'Met name op het beroemde eind van 'Les Hunaudières' bereiken we een topsnelheid van rond de 330 km/h, vertelt Mercedes-coureur Bemd Schneider. Naast de snelheid speelt in Le Mans echter vooral ook de betrouwbaarheid een rol: in 24 uur wordt een afstand van zo'n 5.000 km afgelegd. 'Daarmee vergeleken waren de 500 km lange races in het FIA GT-kampioenschap van vorig jaar niet meer dan een opwarmertje', weet Mercedes-sportdirecteur Norbert Haug.

De voorzijde van de CLR verwijst naar de nieuwe Mercedes-Benz CL, die tijdens de Salon van Genève voor het eerst werd getoond.

Ook de V8-motor is gebaseerd op een bekende krachtbron: de M 119, die tot vorig jaar in de S-, de SL- en de E-klasse te vinden was. Eerder al zorgde een turbo-uitvoering van deze motor voor succes in Le Mans: in 1989 behaalde Mercedes-Benz een dubbelzege met de 09. Uiteraard gaat de traditie van Mercedes-Benz op het 'Circuit de la Sarthe' veel verder terug: in 1930 nam de fabriek voor het eerst deel en in 1952 werd een dubbele overwinning behaald met de legendarische 300 SL.

Tijdens de traditionele voorkwalificatie op 2 mei hebben alle drie Mercedes-Benz CLR-auto's zich voor deelname aan de 24 uur van Le Mans gekwalificeerd. Onder de negen coureurs die Mercedes--Benz voor de komende 24 Uur van Le Mans heeft aangetrokken, zijn vijf rijders die vorig jaar al met Mercedes-Benz in het FIA GT- kampioenschap actief waren: de Duitsers Bernd Schneider (35) en Marcel Tiemann (25), de Australiër Mark Webber (22) en de Franse coureurs Jean-Marc Gounon (36) en Christophe Bouchut (32). Nieuw in het team zijn Franck Lagorce uit Frankrijk (31), de Portugees Pedro Lamy (27), de Schot Peter Dumbreck (25) en West McLaren Mercedes-testrijder Nick Heidfeld (22) uit Duitsland.

Een goede voorbereiding is essentieel voor succes in Le Mans. Vandaar dat bij AMG Mercedes medio vorig jaar al een begin werd gemaakt met de plannen voor de Mercedes-Benz CLR. Begin december liep de nieuwe V8-motor voor de eerste maal op de testbank en enkele dagen later werd de krachtbron voor het eerst op het circuit uitgeprobeerd. De CLR draaide begin februari op de super-speedway van Fontana in Californië zijn eerste ronden. Daarna vonden in Fontana en op het circuit van Magny-Cours in Frankrijk meerdere lange-afstandstests plaats. 'Daarbij hebben zich geen grote problemen voorgedaan. We hebben nu al een goede basis, maar kunnen tot aan de wedstrijd zeker nog wat details verbeteren', aldus sportdirecteur Haug.

Na de deelname aan de 24 Uur van Le Mans staan in de loop van het seizoen nog enkele andere wedstrijden met de Mercedes-Benz CLR op het programma, mogelijk in de American Le Mans Series. Het is in ieder geval zeker dat Mercedes-Benz deelneemt aan de invitatierace in het weekeinde van 3 en 4 juli op de Norisring in Neurenberg. Norbert Haug: 'Duitse fans hebben er recht op om de CLR 'live' in actie te zien - hopelijk na een goed resultaat in Le Mans!'