Jeu de Boules: Strijd om deelname wereldkampioenschap

Nederlands Kampioen Jeu de Boules

VAN SAANE, VAN SAANE EN VENEMA. NEDERLANDS KAMPIOEN JEU DE BOULES

(Petanque)

Zondag 6 juni is op het Jeu de Boulesterrein van de 'Purmer Boules' in Purmerend gestreden om het Nederlands Kampioenschap Jeu de Boules voor Tripletten.

In een spannende 'Best of Five' speelden de twee beste teams uit de ereklasse A en B om dit kampioenschap. Het triplette van M. Helffer, J. Dane en I. Agzoul bond de strijd aan tegen het triplette van M. van Saane, H. van Saane en J. Venema. De eerste partij nam het team Saane voor hun rekening met 13-8. Team Helffer sloeg terug en won de tweede partij met maar liefst 13-1. Daarna volgde Saane weer met 13-3 en Helffer daarop met 13-6. De vijfde partij moest dus de beslissing brengen. Saane zette alles op alles en haalde het Nederlands Kampioenschap binnen met 13-7. Een andere belangrijke competitie bij de Nederlandse Jeu de Boules is de strijd om de titel Boule d'Or. Deze titel werd in de wacht gesleept door Helffer en zijn team. Om mee te kunnen doen aan het wereldkampioen Jeu de Boules, dat dit jaar wordt gehouden op het eiland Réunion in de Indische Oceaan, wordt een 'Best of Five' gespeeld tussen de winnaar van de Boule d'Or en de Nederlands Kampioen. Het toeval wil dat deze strijd weer zal gaan tussen de teams van Helffer en Saane. A.s. zondag op 13 juni om 11.00 uur, bij Jeu de Boules vereniging Grand Cru '82 in Leidschendam, ontmoeten de beide teams elkaar, maar nu is de inzet nog hoger nl. afvaardiging naar het wereldkampioenschap. Dit beloofd dus weer een zeer spannende wedstrijd te worden. Op dezelfde dag zal ook om de Nederlandse titel gespeeld worden door vier damesteams, vier juniorteams, vier aspirantenteams en vier pupillenteams. Het winnende junior team zal deelnemen aan de wereldkampioenschappen in Thailand. Er staat weer heel wat op het spel op 13 juni in Leidschendam.

08 jun 99 18:23