Politiebericht stad Groningen

Zondag 13 juni 1999

Dagelijkse berichten district Groningen/Haren

Bestuurder onder invloed
Op het Zuiderdiep heeft de politie vanmorgen een 22-jarige man uit Groningen aangehouden wegens het rijden onder invloed. De man bestuurde een auto en bleek bij controle te veel te hebben gedronken. Bij de ademanalyse werd een alcoholpromillage van 0.8 gemeten. Met een dagvaarding een acceptgiro van 700 gulden is de verdachte na verhoor heengezonden. Hij kreeg een rijverbod van 3 uur.

Aanhoudingen wegens belediging
De politie heeft gisteravond en vannacht vier mensen aangehouden wegens belediging van politieambtenaren. In de Nieuwstraat werden gisteravond een 40 en 43-jarige man uit Groningen aangehouden wegens belediging van een agent van de parkeerpolitie. Die had een parkeerbon aangebracht op de wagen van de 40-jarige verdachte die bij de andere man op bezoek ging. Beide verdachten uitten hun ongenoegen over de boete en scholden daarbij de man van de parkeerpolitie op een grove manier uit. Na verhoor op het politiebureau zijn beide mannen heengezonden. In de Gelkingestraat hield de politie vannacht een 20-jarige man uit Groningen aan. Hij schold zonder enige aanleiding surveillerende politiemensen uit die hem voorbijreden. Een andere 20-jarige man uit Groningen werd vanmorgen vroeg op de Grote Markt aangehouden nadat hij samen met een metgezel twee vrouwen had lastig gevallen. Daarbij kwam het bijna tot een vechtpartij met omstanders. Surveillerende politiemensen wisten de vechtpartij te voorkomen. Daarbij werd een a

gente door de verdachte uitgescholden. Alle vier verdachten zijn na verhoor heengezonden. Tegen hen is proces-verbaal opgemaakt.

Gewonde bij verkeersongeval
Bij een verkeersongeval op de Siersteenlaan is gisteravond een voetganger (leeftijd niet bekend) gewond geraakt. De man stak met een fiets aan de hand via een voetgangersoversteekplaats de straat over. Daarbij werd hij aangereden door de bestuurder van een personenauto. Die reed na het ongeval door en liet het slachtoffer gewond op het wegdek achter. Die liep ernstig beenletsel op en is overgebracht naar een ziekenhuis. Een signalement van de auto en een deel van het kenteken zijn bij de politie bekend. Daarmee wordt een onderzoek ingesteld.

Man met vuurwapen aangehouden
In een discotheek in de Gelkingestraat heeft de politie gisteravond een 18-jarige man uit het Duitse Wiesmoor aangehouden. Personeel van de disco trof bij binnenkomst van de man een geladen gasalarmpistool in zijn kleding aan en droeg hem over aan de politie. Bij onderzoek door de politie werd bij de verdachte een hoeveelheid softdrugs aangetroffen die hij vermoedelijk wilde verhandelen. De man is voor nader onderzoek en verhoor ingesloten. De drugs en het wapen zijn door de politie in beslag genomen.

Man met mes aangehouden
Een 47-jarige man uit Groningen is gisteravond door de politie aangehouden wegens wapenbezit. De man reed op een fiets door de Oude Boteringestraat. Bij de politie is bekend dat de man zich regelmatig schuldig maakt aan fietsendiefstal. Ook nu reed de man op een fiets waarvan het slot ontbrak. Bij een onderzoek naar de herkomst van de fiets zagen de politiemensen dat de man in het bezit was van een groot mes. Daarop is hij aangehouden. Na verhoor op het politiebureau is hij heengezonden. Het mes is in beslag genomen. Tegen de man is proces-verbaal opgemaakt wegens overtreding van de Wet Wapens en Munitie in het kader van het wapenverbod binnen de diepenring. De fiets is voor nader onderzoek door de politie ingenomen.

Aanhoudingen wegens heling gestolen fiets
Aan de Claremaheerd heeft de politie gisteravond een 40-jarige en een 17-jarige man uit Groningen aangehouden. Bij de politie was een telefoontje binnengekomen over het mogelijk verhandelen van een gestolen fiets. Op een parkeerplaats trof de politie beide mannen aan, in het bezit van een nagenoeg nieuwe fiets. De fiets bleek eigendom te zijn van de 40-jarige verdachte. Door tussenkomst van de 17-jarige man probeerde deze de fiets te verkopen. Die had inmiddels een klant gevonden, maar tot overeenkomst was het nog niet gekomen. Tijdens het politieonderzoek verklaarde de man de fiets enkele dagen geleden voor 50 gulden te hebben gekocht van een onbekende druggebruiker. Daarop zijn beide mannen meegenomen naar het politiebureau. De fiets is in beslag genomen. Beide verdachten zijn na verhoor heengezonden.

Jonge inbrekers aangehouden
De politie heeft gisteravond een 13-jarige en 14-jarige jongen aangehouden bij een school aan de Verzetstrijderslaan in Groningen. De jongens waren door een voorbijganger betrapt toen zij met een radiocassetterecorder een aantal lampen uit de richting van de school kwamen. De 13-jarige jongen kon door de passant worden vastgehouden. De andere wist te ontkomen. De knapen bleken de spullen uit de school te hebben gestolen. De aangehouden verdachte is naar het politiebureau gebracht. Korte tijd later kon ook de andere jongen worden opgepakt. Die is na verhoor heengezonden. Omdat bij het onderzoek kwam vast te staan dat de 13-jarige jongen binnen twee weken voor de tweede keer had ingebroken in de school is hij in overleg met de Officier van Justitie ingesloten. Hij wordt nader gehoord.

Dronken man aangehouden
Wegens openbare dronkenschap heeft de politie gisteravond een 60-jarige man uit Groningen aangehouden in de Poelestraat. De man lag op straat en politiemensen die de man op de been hielpen constateerden dat hij te dronken was om verder te kunnen lopen. Daarop is hij aangehouden en in het politiebureau ter ontnuchtering ingesloten. Vanmorgen om 06.00 uur is hij heengezonden. Hij krijgt proces-verbaal wegens openbare dronkenschap.

Berovingen
Een 64-vrouw uit Groningen is gistermiddag van haar tas beroofd aan de Hippocrateslaan. De vrouw had boodschappen gedaan en was te voet onderweg naar huis. Tussen de Kochstrtaat en de Boerhavelaan kreeg de vrouw van achteren een duw. Tegelijkertijd werd haar de boodschappentas uit de hand gerukt door een jongen op een fiets, die direct verdween in de richting van de Boerhavelaan. Naast de boodschappen zat er in de tas een geldbedrag van enkele honderden guldens. Een 49-jarige man uit het Duitse Jade is gistermorgen van zijn geld en een videcamera beroofd op de Grote Markt. De man had net geld gepind en liep in de richting van de Martinitoren. Plotseling werd hij door twee mannen omver geduwd en kwam te vallen. Vervolgens werd hem zijn videotas afgepakt waarmee beide mannen er hard vandoor renden. Naast de videocamera zat in de tas ongeveer honderd gulden.

Vier gewonden bij verkeersongeval
Bij een verkeersongeval op de Koldingweg zijn gistermiddag vier mensen gewond geraakt. Een personenauto bestuurd door een 33-jarige man uit Groningen verleende op de kruising met de Odenseweg geen voorrang aan de een andere auto bestuurd door een 64-jarige man uit de gemeente Slochteren. Bij de botsing die daardoor ontstond raakte de 33-jarige automobilist gewond aan zijn gezicht. Twee passagiers die bij hem in de auto zaten - een 29-jarige en een 27-jarige vrouw beiden uit Groningen - liepen een slagaderlijke bloeding respectievelijk aangezichtsletsel op. Een inzittende van de andere auto - een 63-jarige vrouw uit de gemeente Slochteren - liep borstletsel op. De gewonden zijn naar ziekenhuizen in de stad vervoerd. Beiden auto's raakten zwaar beschadigd. In verband daarmee zijn de kentekenbewijzen door de politie ingenomen. Een berger sleepte de voertuigen af.

Politieman krijgt gestolen fiets aangeboden
Een in burger in de Nieuwe Ebbingestraat surveillerende politieman kreeg gistermiddag voor 15 gulden een fiets te koop aangeboden van een bekende fietsendief. Die werd daarop direct aangehouden en naar het politiebureau gebracht. Daar bekende hij de ATB-fiets te hebben gestolen. Die is in beslag genomen. De verdachte is na verhoor heengezonden.

Voor nadere informatie: afdeling voorlichting, 0 50 - 5 995 010