FENIT presenteert visie op ICT-beleid overheid

Datum nieuwsfeit: 14-06-1999

FENIT presenteert visie op ICT-beleid overheid

Woerden, 11 juni 1999

De Federatie van Nederlandse ondernemingen in de Informatietechnologie (FENIT) heeft deze week haar visie gepresenteerd op de rol van de overheid bij de transformatie van Nederland naar een informatiesamenleving. Met het document wil FENIT bijdragen aan de discussie met overheid en andere belanghebbende partijen over de rol en positie van ICT in het komende decennium. De Nederlandse regering heeft aan de ICT-sector een belangrijke rol toegewezen bij de ontwikkeling van de samenleving naar een kenniseconomie.

FENIT onderschrijft deze doelstelling, maar benadrukt, dat dit een integrale visie van de Nederlandse overheid op haar ICT-beleid vergt. In vijf thema's (samenleving, economie, overheid, onderwijs en de ICT-sector) schetst FENIT haar standpunten ten aanzien van het (toekomstige) overheidsbeleid, gevolgd door een aantal concrete aanbevelingen. Daarbij worden een aantal kernpunten geformuleerd:

? Er moet een nationaal plan komen om zoveel mogelijk burgers een minimum aan ICT-vaardigheden aan te leren;

? Er moet een economisch klimaat worden geschapen, waarin ICT-toepassingen in het bedrijfsleven worden gestimuleerd en versterkt;

? Door het instellen van een ICT-effectrapportage en een ICT Kenniscentrum, kan de overheid het eigen ICT-beleid integraal en coherent ondersteunen en formuleren;

? De huidige knelpunten in het onderwijs kunnen worden ondervangen door en structureel arbeidsmarktbeleid en brede voorlichting over de toepassings-mogelijkheden van ICT;

? De overheid moet randvoorwaarden bieden om een sterke ICT-sector te laten ontstaan, die de concurrentiekracht van Nederland kan verstevigen.

Het moment waarop FENIT dit document uitbrengt is niet toevallig. Het kabinet zal immers binnenkort een ICT-beleidsnota aan de Tweede Kamer presenteren. FENIT verwacht met deze visie een bijdrage te leveren aan de vormgeving en verdere uitwerking van het ICT-beleid in Nederland. Bijlage: visie-document 'Op weg naar de Informatiemaatschappij'

Noot aan de redactie (

Noot voor redacties