Boskalis bestelt mid-size sleephopperzuiger

Datum nieuwsfeit: 14-06-1999
Datum 14 juni, 1999

Boskalis bestelt mid-size sleephopperzuiger

FAREHAM/PAPENDRECHT - Westminster Dredging Company Ltd uit het Verenigd Koninkrijk, een dochteronderneming van Koninklijke Boskalis Westminster nv, heeft bij Merwede Shipyard in Hardinxveld-Giesendam de opdracht geplaatst voor de bouw van een nieuwe sleephopperzuiger.

Het nieuwe schip heeft een hoppercapaciteit van 4.900 m3 en behoort daarmee tot de mid-size klasse. Een bijzondere karakteristiek van de sleephopperzuiger is de lengte/breedte-verhouding waardoor het schip met beperkte geladen diepgang kan varen. Hiermee wordt ingespeeld op de mogelijkheden die Boskalis ziet in de baggermarkt, vooral op het gebied van onderhoudswerk en strandsuppleties met grint. Tevens kan met dit schip worden ingespeeld op de nieuwe vorm van voor-oever suppletie zoals de komende jaren door Rijkswaterstaat meer en meer zal worden ingezet ten behoeve van de kustverdediging van Nederland.

De nieuwe sleephopperzuiger zal in november 2000 worden opgeleverd. De ruim 300 eenheden tellende baggervloot van Boskalis omvat momenteel 26 sleephopperzuigers. De investering in het nieuwe schip past in het beleid van Boskalis dat is gericht op vernieuwing en modernisering van de vloot.

Koninklijke Boskalis Westminster is een internationaal opererend concern met een leidende positie op de wereldmarkt van baggerdiensten. Met een achttal belangrijke thuismarkt posities in Europa en daarbuiten, richt het bedrijf zich op alle in het baggeren voorkomende marktsegmenten. Boskalis heeft de beschikking over een veelzijdige vloot, is actief in circa 50 landen verspreid over vijf continenten en heeft ruim 3.000 mensen in dienst.

specificaties nieuwe sleephopperzuiger:

Lengte 97 m
Breedte 23 m
Holte 7 m
Baggerdiepgang 6,36 m
Draagvermogen (op baggermerk) 6605 ton dwt

Totaal geïnstalleerd vermogen 6100 kW
Voorstuwingsvermogen 2 x 2000 kW
Boegschroefvermogen 500 kW
Snelheid 13,2 knopen

Hoppercapaciteit 4.900 m3
Baggerpompvermogen 1.500 kW
Walpersvermogen 2.760 kW
Jetpompvermogen 2 x 650 kW
Diameter zuigbuis 1 x 900 mm
Baggerdiepte (max.) 28 m

Een sleephopperzuiger is een zelfvarend baggerschip dat al varend haar ruim (beun) laadt door middel van een of twee met zuigbuizen uitgerust met sleepkoppen die over de bodem worden gesleept. De lading kan onder meer worden gelost via bodemkleppen of via een persleiding.