Vrouwen houden stand in het Vlaams Parlement

VLAAMS MINISTER VAN BRUSSELSE AANGELEGENHEDEN EN

GELIJKEKANSENBELEID

14 juni 1999

Vrouwen houden stand in het Vlaams Parlement & Meer vrouwen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest!

Brigitte Grouwels, Vlaams minister van Brusselse Aangelegenheden en het Gelijkekansenbeleid maakte een analyse van het aantal vrouwelijk verkozenen in het Vlaamse Parlement en de Brusselse Hoofdstedelijke Raad. In het nieuwe Vlaamse Parlement zullen 21 vrouwelijke parlementsleden zitting hebben. Dit is net evenveel als tijdens de vorige legislatuur. Hierbij moeten de twee vrouwelijke Nederlandstalige verkozenen geteld worden van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest met name Brigitte Grouwels en Annemie Neyts-Uyttebroeck.

Ondanks de verplichting om minimum één derde vrouwen op de kieslijsten te plaatsen, zijn er slechts 17,7% effectief verkozen. De politieke fracties hebben heel wat inspanningen gedaan om vrouwen op verkiesbare plaatsen te zetten, namelijk 24 op een totaal van 267 vrouwen hetzij 20%. Van de 24 vrouwen op verkiesbare plaatsen zijn er 21 effectief verkozen.
Bij de CVP en Agalev zal het aantal vrouwelijk verkozenen in het Vlaams Parlement constant blijven, de VU-ID en het Vlaams Blok sturen elk één vrouw meer terwijl de SP en VLD elk één vrouwelijk verkozene zullen verliezen. Uit deze analyse kan dus niet afgeleid worden dat partijen die globaal gezien minder zetels verworven hebben meer vrouwen op zogenaamde strijdplaatsen zouden verloren hebben en omgekeerd dat de partijen die aan de winnende hand zijn dankzij het verhogen van het aantal verkozenen daardoor ook opvallend meer vrouwen zouden sturen naar het Vlaams Parlement.

In de Brusselse Hoofdstedelijke Raad is er een merkbare stijging van het aantal vrouwelijke verkozenen! Er zullen 26 vrouwen zitting hebben tegenover 20 tijdens de vorige legislatuur. Hierdoor bereiken ze één derde van het aantal zetels.
De grootste winst aan het aantal vrouwelijk verkozenen zit bij Ecolo ( +5) gevolgd door
VLD-VU-O, Vlaams Blok en Vivant die elk één vrouwelijke verkozene meer zullen hebben
PRL en PS zullen minder vrouwen in hun rangen tellen.

Hoe dan ook zal er vanuit het gelijkekansenbeleid de komende jaren nog hard moeten gewerkt worden om vrouwen nog meer hun stempel te laten drukken op de besluitvorming.

P.S. Naar de (pers)organisaties wordt een overzichtstabel gefaxt. Indien u deze niet bekwam en alsnog wil gefaxt zien kan u contact opnemen met persverantwoordelijke Nicolaas Vlaeminck op het GSM-nummer 075/97.93.00

Info : Nicolaas Vlaeminck, Verantwoordelijke Pers en Communicatie van Minister Grouwels - tel. (02) 227 27 81 e-mail: (persdienst.grouwels@vlaanderen.be)