Tuinbouw claimt desnoods schade hormonenconflict

Datum nieuwsfeit: 14-06-1999
TuinbouwNet

Tuinbouw claimt desnoods schade hormonenconflict

Als de Nederlandse tuinbouw onverhoopt schade oploopt door het hormonenconflict tussen de EU en de VS, dan zal het bedrijfsleven bij de overheid aankloppen voor een vergoeding. Dit heeft een delegatie van de tuinbouw op vrijdag 11 juni gemeld in een gesprek met het kabinet. Het kabinet werd vertegenwoordigd door Minister Brinkhorst van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij, Minister Borst van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Staatssecretaris Ybema van Economische Zaken en Staatssecretaris Benschop van Buitenlandse Zaken.

Nu de VS in het hormonenconflict gelijk hebben gekregen van de wereldhandelsorganisatie WTO, kunnen zij strafheffingen leggen op import uit de EU. Op de lijst van mogelijk te belasten producten komen onder meer tomaten voor. Voor de tuinbouw is dat een ernstige dreiging. Als de export van tomaten naar Amerika stilvalt, zal dat de prijzen in de hele EU onder druk zetten. De schade zou dus niet beperkt blijven tot het wegvallen van de handel met de VS.

Volgens de bewindslieden zal het kabinet zijn uiterste best doen om de problemen door dialoog op te lossen en escalatie van het conflict tegen te gaan. Het wil echter eerst zekerheid over eventuele gezondheidsrisico’s van vlees met groeibevorderende hormonen. De onderzoeken daarnaar lopen nog tot in het volgende jaar.

Volgens voorzitter J. van der Veen van het Productschap Tuinbouw zou het kabinet haast moeten maken met gesprekken met de Amerikaanse regering, omdat de WTO al op 12 juli uitspraak doet over het bedrag dat de VS mogen heffen. Een tijdelijke etiketteringsregeling voor hormoonvlees zou wat de tuinbouw betreft een mogelijkheid zijn. Ook zou de VS gecompenseerd kunnen worden met lagere tarieven. Als niets lukt, dan moet gesproken worden over rechtstreekse vergoeding van de schade aan de bedrijfskolom. Volgens staatssecretaris Ybema bestaat die mogelijkheid, maar is de EU hét adres om aan te kloppen.

De Nederlandse tuinbouw staat op het standpunt dat hij niet het slachtoffer mag zijn van een conflict waar hij niets mee te maken heeft. De tomatenhandel met de VS beloopt zo’n 140 miljoen gulden per jaar. Daar komt bij dat Canada eveneens compensatie zal zoeken voor het importverbod voor hormoonvlees. Op de lijst van producten die dit land extra zal belasten, komen paprika’s en komkommers voor.

De tuinbouwdelegatie bestond naast de productschapsvoorzitter uit de heren Hoogervorst van LTO-Nederland, Huurman van de groente- en fruitveilingen, Van der Vorm namens de Bond van Exporteurs van Groenten en Fruit, Van der Ziel van het Agrarisch Groothandelsverbond en Van ‘t Riet van het productschap.