PvdA verliest twee zetels in Europees Parlement

Partij van de Arbeid

PvdA verliest twee zetels

14 juni 1999 PvdA-voorlichting

Zondagavond werd de officiële uitslag van de Europese Verkiezingen bekendgemaakt. De PvdA verliest twee zetels en zal met zes delegatieleden in het Europees Parlement vertegenwoordigd zijn.

In totaal ging slechts 29,9 procent van de kiezers naar de stembus. In 1994 was dat nog 35,6 procent en dat was al een historisch dieptepunt. PvdA-lijsttrekker Max van den Berg sprak al eerder van 'een stevige dreun van de kiezers'.

Het CDA profiteert meestal van een lage opkomst. Dat was ook deze keer het geval, want het CDA blijft de grootste partij in Europa. Toch verloren de christen-democraten één zetel en komen uit op negen zetels (was 10). De PvdA blijft de tweede partij met zes zetels. De VVD blijft stabiel op zes zetels. GroenLinks wint drie zetels (van 1 naar 4). Klein rechts gaat van twee naar drie zetels. D66 halveert (van 4 naar 2) en de anti-Europese SP komt met één zetel voor de eerste keer in het Europees Parlement.

Als naar de percentages wordt gekeken, verloor het CDA bijna vier procent (van 30, 8 naar 26,9 procent). Het verlies van de PvdA is kleiner (van 22,9 naar 20,1 procent). Zelfs bij deze extreem lage opkomst, waar de PvdA de meeste last van heeft, heeft eenvijfde van de kiezers op de PvdA gestemd. Vergeleken met de vorige verkiezingen, de Provinciale-Statenverkiezingen van 3 maart jongstleden, is de PvdA er zelfs lichtjes op vooruitgegaan.