BKR en RDW gaan samenwerken aan fraudebestrijding

Datum nieuwsfeit: 15-06-1999

STICHTING BKR

BKR en RDW gaan samenwerken aan fraudebestrijding

De fraudebestrijding in Nederland krijgt een belangrijke nieuwe impuls. De RDW Centrum voor voertuigtechniek en informatie gaat samenwerken met Bureau Krediet Registratie en het financiële bedrijfsleven om fraude met ongeldige rijbewijzen tegen te gaan. Dit betekent dat de bestaande mogelijkheden tot verificatie van identiteitsbewijzen verder worden uitgebreid. Vanaf nu kunnen instellingen die bij BKR zijn aangesloten op het zogenaamde Verificatie Informatie Systeem (VIS) ook rijbewijzen verifiëren in het Centraal Rijbewijzen- en Bromfietscertificatenregister (CRB) van de RDW. Hiermee is de toegankelijkheid van de rijbewijsgegevens enorm toegenomen.

BKR en het financiële bedrijfsleven zijn blij met de samenwerking met de RDW. Misbruik en fraude met behulp van ongeldige identiteitsbewijzen is al jarenlang een groot probleem, met name binnen de financiële dienstverlening. Effectieve fraudebestrijding is gediend bij een sluitend systeem om de nummers van alle getoonde indentiteitsbewijzen te kunnen verifiëren. Nu ook de rijbewijzen in het CRB-register bij de RDW kunnen worden gecheckt, biedt het bestaande VIS-systeem de mogelijkheid om in één keer zowel paspoorten, verblijfsvergunningen, identiteitskaarten als rijbewijzen te verifiëren.

Hit
Op dit moment biedt het VIS-systeem toegang tot ruim vier miljoen documentnummers, afkomstig uit 168 verschillende landen. Controle door het financiële bedrijfsleven leverde het afgelopen jaar ruim 2.300 keer een zogenaamde 'Hit-melding' op, een signaal dat het getoonde document als ongeldig te boek staat. Het financiële bedrijfsleven schat dat hiermee gemiddeld een schadebedrag van 30.000 gulden per keer is bespaard. Daarnaast heeft het VIS-systeem ook een belangrijke preventieve werking.

Oorsprong
Oorspronkelijk ontstond het Verificatie Informatie Systeem uit een samenwerking tussen de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en de divisie Centrale Recherche Informatie (CRI). In 1991 zorgde BKR ervoor dat het VIS breed toegankelijk werd via haar uitgebreide infrastructuur binnen de financiële dienstverlening. In eerste instantie werd het VIS nog vooral geraadpleegd door organisaties die al waren aangesloten op de centrale kredietregistratie bij BKR. Later traden ook steeds meer andere organisaties toe, zowel uit het bedrijfsleven als uit de gelederen van de overheid. Op dit moment kent het systeem ruim 8.500 bevragingspunten, verdeeld over het land. Het CRB-register bestaat al sinds juni 1996, de introductiedatum van het nieuwe rijbewijs. De geldigheid van rijbewijzen kan via het CRB-register worden gecontroleerd door o.a. postkantoren, CBR, Politie, Justitie en andere opsporingsinstanties.

Fotomateriaal is elektronisch beschikbaar. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met:
Mw. G.A.H. van Geenen, telefoon 0344 - 616041.

15 jun 99 08:40