De Graaf overheidscommissaris bij De Nederlandsche Bank

MIN FIN: DE GRAAF OVERHEIDSCOMMISSARIS BIJ DNB

PERSBERICHTNR. 99/133 Den Haag 15 juni 1999

DE GRAAF OVERHEIDSCOMMISSARIS BIJ DE NEDERLANDSCHE BANK

Minister Zalm heeft drs. T. van de Graaf met ingang van 1 juli 1999 benoemd tot commissaris van overheidswege bij de Nederlandsche Bank. De commissaris van overheidswege vormt een verbindingsschakel tussen regering en Bank. Deze zogeheten 'trait d'union'-functie bestaat al sinds de vorige eeuw; de functie werd vervuld door de Koninklijk Commissaris.
De nieuwe Bankwet 1998 voorziet in een geactualiseerde taakomschrijving vanwege de onafhankelijkheid van de Bank die het Verdrag van Maastricht voorschrijft. De commissaris van overheidswege is lid van de raad van commissarissen en lid van de bankraad. Van de Graaf volgt prof.dr. D.J. Wolfson op die deze functie, eerst als Koninklijk Commissaris en vanaf vorig jaar als commissaris van overheidswege, sinds 1990 vervulde. Wolfson treedt terug als commissaris van overheidswege in verband met zijn verkiezing tot lid van de Eerste Kamer der Staten-Generaal.
Drs. T. van de Graaf (63) was van 1969 tot 1997 was hij werkzaam op het Kabinet van de Minister-President als raadadviseur voor financiële- en economische aangelegenheden. In die functie was hij secretaris van de Raad voor Economische Aangelegenheden (REA) en maakte hij deel uit van het Presidium van de Centrale Economische Commissie (CEC), van de Interdepartementale Commissie inzake het Economisch Structuurbeleid (ICES), van de Studiegroep Begrotingsruimte en van de Centrale Commissie voor de Statistiek; ook was hij ministerieel vertegenwoordiger bij de Sociaal Economische Raad (SER).

Van 1994 tot 1997 was hij tevens Secretaris-Generaal van het Ministerie van Algemene Zaken. Hij studeerde af in de staatkundig-economische studierichting aan de Nederlandsche Economische Hogeschool te Rotterdam. Van 1964 tot 1969 was hij beleidsmedewerker op de Directie Internationale Economische Samenwerking van het Ministerie van Landbouw en Visserij. Momenteel is drs. Van de Graaf lid van de Centrale Commissie voor de Statistiek, lid van het Algemeen Bestuur van de Stichting Het Nationale Park de Hoge Veluwe, terwijl hij commissariaten vervult bij de N.V. Nederlandse Spoorwegen, bij Philip Morris Holland B.V. en bij Baggerbedrijf de Boer Holding B.V.

Woordvoerder: drs. F.F.M. Kemperman
Tel.nr: 070 - 342 8236