Energie- en watersector afwachtend tegenover Internet

Datum nieuwsfeit: 15-06-1999

ANDERSEN CONSULTING

energie- en waterbedrf. aarzelend tov internet

persbericht

ONDERZOEK ANDERSEN CONSULTING WIJST OP GEVAAR VAN GROEIENDE ACHTERSTAND TEN OPZICHTE VAN HET BUITENLAND

MANAGERS NEDERLANDSE ENERGIE- EN WATERBEDRIJVEN AARZELEND EN AFWACHTEND TEGENOVER INTERNET EN ECOMMERCE

Amsterdam, 15 juni 1999 - De Nederlandse energie- en waterbedrijven hebben een aarzelende en afwachtende houding met betrekking tot eCommerce. Hoofdoorzaak van deze houding is dat hun managers pas op een termijn van 2 tot 5 jaar eCommerce zien als ernstige bedreiging voor hun huidige activiteiten. Dit blijkt uit een onderzoek dat door Andersen Consulting is verricht onder managers van Nederlandse energie- en waterbedrijven. Gezien de snelle ontwikkelingen in het buitenland en de huidige positie van de Nederlandse energie- en waterbedrijven, dienen de managers echter op zeer korte termijn een eCommerce strategie en - actieplan te ontwikkelen, aldus Andersen Consulting.

Het onderzoek van Andersen Consulting brengt aan het licht dat er verschillende oorzaken zijn voor de aarzelende houding van de bedrijven. eCommerce is één van de vele onderwerpen op de overvolle managementagenda. Op dit moment wordt prioriteit gegeven aan het verbeteren van de winstgevendheid, klantenbinding en productontwikkeling. De managers realiseren zich onvoldoende dat eCommerce hierbij een sleutelrol kan vervullen.

ONVOLDOENDE KENNIS

Veel managers geven aan dat zij onvoldoende kennis van de mogelijkheden van eCommerce hebben, zo maken zij zelf maar beperkt gebruik van geavanceerde internet activiteiten zoals het bestellen van producten en diensten en het betalen van de rekening. Daarnaast zien veel managers beveiliging, aanzienlijke investeringen en onvoldoende toegang van de consument tot het internet als belangrijkste obstakels.

GEEN DAADWERKELIJKE STAPPEN

Hoewel vrijwel alle ondervraagde Nederlandse managers inzien dat eCommerce in de toekomst een grote invloed op hun zakelijke activiteiten zal hebben, neemt vrijwel niemand daadwerkelijk stappen om de elektronische handel in hun huidige strategieën en activiteiten op te nemen. De Nederlandse managers zien eCommerce op termijn als kritische succesfactor, alhoewel zij niet zo zeker zijn over de invloed van eCommerce op hun bestaande verkoopkanalen. Meer dan de helft van de respondenten neemt aan dat zij de relatie met de klant blijven onderhouden en dat de klant niet primair uit is op lagere prijzen. Dit is in scherp contrast met recente ontwikkelingen in de Verenigde Staten waar nieuwe partijen zich op het internet profileren als onafhankelijke tussenpersonen die producten en diensten aanbieden tegen lagere prijzen en bovendien met meer service.

EENVOUDIGE WEBSITES

De websites van de Nederlandse energie- en waterbedrijven zijn veel minder aantrekkelijk en niet of nauwelijks interactief in vergelijking met de websites van Amerikaanse- of Australische bedrijven die al enige tijd in een geliberaliseerde markt opereren. Er bestaan overigens grote verschillen tussen de Nederlandse energie- en waterbedrijven.
De wat kleinere energiebedrijven en nagenoeg alle waterbedrijven hebben veelal nog geen of een zeer beperkte website. De grotere energiebedrijven hebben reeds jaren een website die over het algemeen op ad hoc basis wordt onderhouden. Daarnaast houden de Nederlandse bedrijven zich bezig met de relatief eenvoudige activiteiten zoals het publiceren van informatie en e-mail. Pas de laatste maanden is door een enkel bedrijf op proef gestart met nieuwe activiteiten zoals online meteropname. De Nederlandse energie- en waterbedrijven ondernemen op dit moment nog geen transactie activiteiten over het internet. Ook meten en analyseren zij niet wie hun websites bezoeken en kunnen zij derhalve de baten niet kwantificeren.

CRUCIALE FASE

Gezien de duidelijke voordelen die voorhoedebedrijven in de snel ontwikkelende elektronische economie hebben, bevinden de Nederlandse energie- en waterbedrijven zich nu op een cruciaal punt. Of zij starten op korte termijn met de ontwikkeling van geavanceerde en innovatieve eCommerce toepassingen door te leren van de fouten van anderen en te profiteren van de reeds aanwezige infrastructuur in Europa, of zij wachten af terwijl de rest van de wereld een steeds grotere voorsprong neemt.

ANDERSEN CONSULTING

Andersen Consulting adviseert en implementeert oplossingen op het gebied van bedrijfsvoering en informatietechnologie met als doel klanten te helpen succesvoller te worden. Andersen Consulting werkt voor klanten uit alle branches volgens het concept van Business Integration: integratie van strategie, mensen, bedrijfsprocessen en technologie. De organisatie heeft meer dan 65.000 mensen in dienst in 48 landen, waarvan 700 in Nederland. In 1998 bedroeg de wereldwijde omzet $ 8.3 miljard.

..

Noot voor redacties