Motorola en Sun werken aan draadloze netwerktoekomst

Datum nieuwsfeit: 15-06-1999

Persbericht Sun Microsystems

VOOR MEER INFORMATIE

Sun Microsystems Computers Hans Appel: 033 450 1234
E-mail: (hans.appel@holland.sun.com)

Lammers van Toorenburg PR Ward van Beek: 030 6565 070
E-mail: (ward@lvtpr.nl)

Motorola en Sun werken samen aan draadloos netwerk van de toekomst

Amersfoort, 15 juni 1999 – Motorola, Inc. en Sun Microsystems hebben een strategische en technologische samenwerkingsovereenkomst getekend voor een periode van tien jaar. Hierin is opgenomen dat Motorola op Internet Protocol (IP) gebaseerde high-availibility netwerkservers, basisstation-regulators en basisstations gaat leveren voor draadloze netwerken. Hiervoor worden de expertise van Motorola Network Solutions (NSS) op het gebied van draadloze-communicatieplatforms en de ervaring van Motorola Computer Group (MCG) met carrier-grade hardwareplatforms gecombineerd met de bedrijfskritische softwareoplossingen van Sun. Dit nieuwe netwerk gaat draadloze beschikbaarheid bieden, die vergelijkbaar is met die van de vaste telecommunicatie.

De architectuur voor het draadloze netwerk wordt ontwikkeld door divisies van Motorola die draadloze netwerkinfrastructuurproducten voor satelliet-, paging-, tweeweg-radio- en Internetgebruikers ontwikkelen en produceren. Volgens de overeenkomst koopt Motorola bord- en systeemhardware van MCG ter waarde van 1 miljard dollar, soft- en hardware van Sun en maatwerkhardware van Motorola NSS. Verder bieden Sun en MCG deze soft- en hardwarearchitectuur ook elk afzonderlijk aan andere telecommunicatie- en enterprise-klanten aan.

De nieuwe architectuur bestaat uit een open en gebruikersvriendelijke ontwikkelomgeving, waarmee draadloze serviceproviders en commerciële ontwikkelaars snel kunnen reageren op eisen ten aanzien van op IP gebaseerde voice-, data- en videoservices. Daarnaast wordt gebruikgemaakt van Motorola NSS-hardware, het CPX8216 PowerPC high-availability computing-platform van MCG, het ChorusOS real time besturingssysteem van Sun, het Solaris-besturingssysteem, de high-availability en IP Services en de Java Dynamic Management Software Kit.

“Motorola wil binnen de markt voor draadloze telecommunicatie een verschuiving realiseren van bedrijfseigen systemen naar open IP-standaarden. Hierdoor kunnen we de betrouwbaarheid vergroten en nieuwe diensten ontwikkelen, terwijl tegelijkertijd de kosten afnemen”, zegt Chris Galvin, Chairman en CEO van Motorola. “Door de kennis en ervaring van Sun en Motorola te combineren, kunnen we onze klanten betrouwbare, schaalbare en zeer complete draadloze diensten aanbieden.”

“Deze overeenkomst is gericht op een versnelling van de ontwikkelingen binnen de draadloze industrie”, aldus Scott McNealy, Chairman en CEO bij Sun Microsystems. “Het nieuwe platform is open en voegt voice-, IP- en multimediatoepassingen samen. Daardoor zullen klanten meer keuze hebben en kunnen carriers hun kosten verder terugdringen. Kortom: Sun en Motorola leggen de basis voor het digitale draadloze netwerk van de 21e eeuw.”

Sun Microsystems

Sun Microsystems, opgericht in 1982, heeft met haar unieke visie ‘The Network Is The Computer’ een positie als marktleider veroverd op het gebied van hardware, software en diensten. De diensten richten zich op het realiseren van bedrijfsomvattende intranetten en het uitbreiden van de mogelijkheden van Internet. Sun behaalde een jaaromzet van bijna $ 10 miljard, en heeft kantoren in meer dan 150 landen. Op www.sun.nl is meer informatie over het bedrijf beschikbaar.

Sun, het Sun-logo, Sun Microsystems, Solaris, Java en ‘The Network Is The Computer’ zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van Sun Microsystems, Inc. in de Verenigde Staten en andere landen. Alle SPARC-handelsmerken worden onder licentie gebruikt en zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van SPARC International, Inc. in de Verenigde Staten en andere landen. Producten die het SPARC-handelsmerk dragen, zijn gebaseerd op een architectuur die ontwikkeld is door Sun Microsystems, Inc.