Subaru-hegemonie in Britse klantentevredenheids-meting

Datum nieuwsfeit: 15-06-1999

Aalsmeer, 15 juni 1999
Subaru-hegemonie in Britse klantentevredenheids-meting onder 32 merken Overdonderend succes in J.D. Power Survey 1999!

Tweeendertig merken. Honderdveertien modellen. Vijfentwintigduizend ondervraagden. Dit alles stond aan de basis van een allesomvattend klantentevredenheidsonderzoek onder Britse autokopers: de strikt onafhankelijke J.D. Power Survey. Het resultaat van de jongste meting werd onlangs bekendgemaakt in het Britse tv-programma en automagazine BBC Top Gear. Subaru zag de uitslag vooraf al met vertrouwen tegemoet. Maar dat de Subaru's Impreza AWD en Legacy AWD de respectievelijke nummers een en twee zouden worden, dat had zelfs Subaru niet durven dromen!

De van huis uit Amerikaanse J.D. Power Survey wordt sinds zes jaar ook in Groot-Brittannie georganiseerd door BBC Top Gear. In deze periode ontwikkelde het onafhankelijke onderzoek zich tot de ultieme graadmeter waar het gaat om de klantentevredenheid bij de diverse merken. Fabrikanten, importeurs en dealerbedrijven zien de uitslag van de jaarlijkse vragenronde onder 25.000 autokopers dan ook vaak met angst en beven tegemoet. Al was het alleen maar omdat de winnende fabrikanten er alles aan doen om de uitslag en de rangschikking wereldkundig te maken.

In het kort concludeert BBC Top Gear naar aanleiding van de meest recente J.D. Power Survey dat het kwaliteitsniveau van de auto's in het algemeen stijgt. Alleen slagen sommige merken daar sneller en beter in dan andere merken. Subaru blijkt in dit opzicht verreweg de beste student.

Want niet alleen scoorde de Impreza AWD een fantastische eerste plaats met een totaalscore van 99 punten (maximum te behalen: 100) en een niet minder opmerkelijke tweede plaats voor de Legacy AWD (96 punten), maar werd Subaru als merk ook nog eens gekroond tot algemeen winnaar van de 32 deelnemende autofabrikanten. Overigens was dit laatste ook al het geval in de 1998-Survey van J.D. Power.

De mate van betrouwbaarheid en kwaliteit zegt trouwens niet alles, in de BBC Top Gear/J.D. Power Survey. Naar Amerikaans voorbeeld worden er in het onderzoek namelijk nog veel meer elementen meegenomen om tot een goed klantentevredenheidsonderzoek te komen. Het gaat dan bijvoorbeeld om de rijeigenschappen, om de ervaringen met de dealer (voorkomendheid, hulpvaardigheid, snelheid van werken) en om zaken als garantievoorwaarden en kosten.

In zijn conclusie meldt BBC Top Gear dat het op zich niet verwonderlijk is dat Subaru de "Gold Award" heeft binnengehaald, gezien de fantastische resultaten die het merk in eerdere jaren al behaalde. BBC Top Gear: "Toch is het wel degelijk een zeer indrukwekkend resultaat voor dit Japanse merk, niet in de laatste plaats omdat de modellen allesbehalve doorsnee zijn, met hun boxermotoren en vierwielaandrijving. De Subaru's hebben zich bewezen als hoogst betrouwbaar en fijn om te rijden, met als prettige bijkomstigheid de klantvriendelijke dealers met hun redelijke prijzen".