Staatssecretaris Ybema start PSO-project in Litouwen

Nummer: 091
Datum: 16-06-1999

STAATSSECRETARIS YBEMA START PSO-PROJECT IN LITOUWEN

Staatssecretaris Ybema van Economische Zaken heeft vandaag in Litouwen het startschot gegeven voor een PSO (Programma Samenwerking Oost-Europa)-project. Doel van het project is verbetering van het railtransport. Daarbij gaat het om het opzetten van een data transmissie netwerk voor de Litouwse Spoorwegen. Het Ministerie van Economische Zaken financiert het project voor een deel en bij de uitvoering zijn betrokken NKF en Railplan. De start van dit PSO-project is onderdeel van het programma van het bezoek dat Ybema van 13 tot en met 16 juni met een handelsmissie brengt aan Estland, Letland en Litouwen.

Litouwen heeft een spoorwegnet van ongeveer 2.600 km. Het merendeel daarvan moet nog worden gemoderniseerd en slechts 15 km is geëlektrificeerd.
Om haar concurrentiepositie voor de doorvoer te behouden en de kwaliteit van het personenvervoer te verbeteren willen de Litouwse Spoorwegen de informatievoorziening sterk moderniseren. Het management van de Litouwse Spoorwegen wordt nauw betrokken bij alle studies voor het netwerk. Het meeste werk wordt uitgevoerd in Litouwen. De huidige deelneming van Nederlandse bedrijven vergroot de mogelijkheden ook in latere fasen bij deze ontwikkeling betrokken te blijven. Bovendien zal tijdens de uitvoering van het project gekeken worden of er mogelijkheden zijn het Nederlandse bedrijfsleven deel te laten nemen bij andere onderdelen van het reorganisatieproces van de Litouwse Spoorwegen. Tenslotte leent dit project zich uitstekend voor herhaling in andere regio.s in Midden- en Oost-Europa.

Noot voor redacties