IT-bedrijf Origin wint OR-prijs FNV Formaat

FNV

Origin wint OR-prijs FNV

IT-bedrijf Origin wint OR-prijs FNV Formaat

De FORMAATPRIJS 99 voor de meest innovatieve ondernemingsraad van Nederland is gewonnen door de ondernemingsraad van Origin Nederland b.v. De prijs is dit jaar voor het eerst uitgereikt door FNV Formaat. Dit is het instituut voor scholing, opleiding en OR-advies, verbonden met de FNV. De OR van het IT-bedrijf Origin kreeg de prijs vanwege zijn creatieve bijdrage aan het ontstaan van een nieuwe CAO, met inzet van middelen als mailbox en website. De CAO is door de OR mede-ondertekend, en bevat vernieuwende afspraken over bijvoorbeeld telewerken, arbeid en zorg, deeltijdarbeid en beperking van de automobiliteit.

Ook genomineerd waren de ondernemingsraden van Espeq en Ahold. Na een pittig debat met de genomineerden bepaalde de jury vanmiddag in de Utrechtse kathedraal van de Heilige Getrudis haar keuze. Daarmee wil de jury de OR van Origin naar voren schuiven als lichtend voorbeeld voor de IT-branche. In zijn toespraak duidde jury-voorzitter Lodewijk de Waal ondernemingsraden aan als "de huisvrouwen van het poldermodel". "Het werk dat zij verrichten lijkt vaak onzichtbaar, maar zonder ondernemingsraden zou de vloer onder de medezeggenschap wegvallen", aldus de FNV-voorzitter.
Jan Diekmeijer, directeur Human Resources van IBM Nederland, hield de eerste Formaatlezing. "De wereld verandert en scherp zeilende innovatieve ondernemingsraden hebben de wind mee. Is er nog toekomst voor de OR? Jazeker: de uitdaging van de medezeggenschap ligt in het vinden van de nieuwe balans tussen werkgever en werknemer." Tijdens een pittige talkshow werden de drie genomineerden stevig aan de tand gevoeld door de jury en de 250 aanwezige OR-leden. Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Klaas de Vries, maakte vervolgens de winnaar bekend. De OR van Origin krijgt een geldbedrag van 50.000 gulden, te besteden aan onderzoek. Verder bestaat de prijs uit een beeld: twee stoelen tegenover elkaar geplaatst als een "tandem-schommelstoel". De voorzitter en de bestuurder van de winnende OR namen samen plaats. Op deze manier verbeeldden ze de kern van medezeggenschap in Nederland: evenwicht.

Meer informatie: FNV Formaat, Hugo Levie (directeur), (0348) 497 203 FNV Voorlichting, Harrie Lindelauff, (020) 58 16 552

16 jun 99 16:31