Telersprijs tomaten lager

Datum nieuwsfeit: 16-06-1999
TuinbouwNet

Telersprijs tomaten lager

De tomatentelers in Nederland hebben in de eerste twee maanden van dit seizoen minder goed geboerd dan een jaar geleden. In 1998 werden de tomaten in de periode maart tot juni erg goed betaald; dit jaar lagen de prijzen in die maanden gemiddeld zo’n veertig cent per kilo lager. Dit geldt voor zowel losse als trostomaten, zo bericht het Productschap Tuinbouw (PT). Allereerst plukten de tuinders meer tomaten door een lichte uitbreiding van de oppervlakte in ons land en ten tweede waren de weersomstandigheden gunstiger voor een hogere productie vergeleken met 1998. Daarnaast probeerden Spanje en Marokko in de afgelopen maanden ook veel tomaten te slijten op de West-Europese markt. Vorig seizoen liep de tomatenuitvoer van beide landen naar Rusland erg goed; dit jaar ging er tot nu toe bijna geen tomaat richting Moskou. Hierdoor was de druk op de EU-markt van tomaten in de eerste maanden van dit seizoen groot.

Export

De export van Nederlandse tomaten naar Duitsland kwam dit seizoen tot en met de eerste week van mei iets hoger uit vergeleken met 1998. Vooral de uitvoer van trostomaten naar onze oosterburen liep goed. De export naar Engeland en Frankrijk bleef stabiel, terwijl die naar Zweden licht daalde. Naar de VS gingen daarentegen weer meer Nederlandse tomaten. De export naar Rusland is vrijwel stilgevallen. Tot begin mei ging er dit seizoen in totaal zo’n 100 ton tomaten naar de vroegere Sowjetunie tegen 1.900 ton een jaar geleden.

Verwachting

Het is moeilijk in te schatten hoe de prijzen de komende maanden zullen zijn. Vorig jaar liepen de verkopen van tomaten in de zomermaanden stroef door het onaangename weer. Hierdoor bleven de prijzen laag. Zorgelijk is verder dat nog altijd een dreigende handelsboycot van de VS als een zwaard van Damocles boven de Nederlandse tomatensector hangt. Als de Amerikanen de tomaten inderdaad op de straflijst houden en een boycot effectief wordt, betekent dit een flinke druk op de prijzen. Zoals het nu naar uitziet is er voorlopig nog geen duidelijkheid.