Historische kans terugkeer Amstel op gedempt Rokin gemist

Datum nieuwsfeit: 16-06-1999
Amsterdam 16 juni 1999

Historische kans op terugkeer Amstel op gedempt Rokin gemist

De Amsterdamse gemeenteraad heeft vandaag besloten op het gedempte deel van het Rokin een plein aan te leggen. D66 heeft zich sterk gemaakt voor de terugkeer van de rivier de Amstel na de bouw van een ondergrondse parkeergarage en de aanleg van het metrostation Rokin van de Noord/Zuid-lijn.

Volgens D66 biedt de terugkeer van de Amstel de ruimte en leegte die nodig is om het drukke Rokin weer in evenwicht te brengen. Water is ook eenvoudiger te beheren. Het beheer van een stadsplein brengt grote problemen met zich mee. Het leidt als snel tot een verlies aan kwaliteit en zelfs tot onveilige situaties (zie Amsterdam CS). Verder kan alleen de terugkeer van de Amstel de maat en schaal van het Rokin weer begrijpelijk maken. De ontstaansgeschiedenis van de hoofdstad wordt zo in iin klap duidelijk.

Voor D66 was het vanaf het begin duidelijk dat de terugkeer van het water nooit dme kans kreeg die het verdiende. Een ondiepe, 8 m breed grachtje met stilstaand water moest volgens het College als alternatief dienen voor een plein. Uit onvrede heeft D66 zelf achter de tekentafel plaatsgenomen. Een week voor het raadsdebat presenteerde D66 aan de gemeenteraad een ontwerp dat voorziet in een brede, diepe gracht met stromend water. Hiermee werd het vermoeden bevestigd dat het College de terugkeer van het water nooit serieus heeft onderzocht.

"De gemeenteraad heeft een unieke kans gemist om een historische fout te herstellen. Aangemoedigd door het georganiseerde bedrijfsleven kozen GroenLinks, PvdA, en VVD voor een hoge concentratie van ondergrondse parkeerplaatsen op het reeds door lange files geplaagde Rokin. Het College heeft de tergkeer van water nooit een serieuze kans gegeven.", aldus woordvoerder A.Arda van de sociaal-liberalen.

Voor meer informatie kun u bellen met Atilla Arda: tel. 06-26172505
email: (a.arda@cable.a200.nl)