Siemens presenteert nieuwe generatie Logo! logica-modules

A&D AS 0499.143

Den Haag, woensdag 16 juni 1999

Siemens presenteert nieuwe generatie Logo! logica-modules

Siemens heeft onlangs de nieuwe generatie Logo! logica-modules gepresenteerd. Alle verschillende uitvoeringen, ook de vernieuwde Logo!Basic-varianten beschikken nu over 19 verschillende functies. Men kan nu ook bij alle logica-modules 56 functieblokken in het geheugen opnemen in plaats van 30 functieblokken. Het geheugen om de functies in een schakelprogramma onder te brengen is hiervoor vergroot. Voor de nieuwe generatie is het softwareprogramma Logo!Soft Comfort vrijgegeven. Dit bijzonder comfortabele projecteringsprogramma is een aanvulling op het handmatig programmeren, dat vooral bij kleine programma's nog veel wordt gedaan. De modules van de nieuwe Logo!-generatie zijn alle uit voorraad leverbaar.

De functionaliteit is bij alle Logo!-modules van de nieuwe generatie uitgebreid. Met de functie 'tijdschakelklok' kan men een instelling maken voor een bepaalde dag en een maand. De functie 'asynchrone pulsgever' heeft verschillende puls/pauzeverhoudingen, die zijn in te stellen. Iedere Logo!-module beschikt nu over drie bedrijfsurentellers met vijf decimalen. Verder zijn de modules nu voorzien van twee ingangen voor het tellen van frequenties tot 1 kHz. Bij alle modules is de remanentiefunctie nu standaard aanwezig. Als opties zijn twee geheugenmodules leverbaar. In de programmamodule 'card yellow' kan men een schakelprogramma kopiëren en als back up gebruiken. Met de 'card red' is een programma op te slaan en te beveiligen tegen onbevoegd gebruik. Dankzij de uniforme functie-omvang voor de modules is het mogelijk gebleken het aantal verschillende Logo!-modules terug te brengen tot tien varianten.

Met de nieuwe software Logo!Soft Comfort is het maken van een schakelprogramma nog efficiënter, comfortabeler en overzichtelijker geworden. Kenmerkend voor de nieuwe software is de duidelijke structuur op het beeldscherm van de PC, waarmee men het schakelprogramma voor een module samenstelt. Een programma wordt in zijn geheel op het beeldscherm afgebeeld en kan daarop worden bewerkt. Men roept de functies op uit functietabellen, waarna men een functie met behulp van 'drag and drop' in het schakelprogramma invoegt. Men kan een schakelprogramma ook off line simuleren. De status van de diverse speciale functies is hierbij in aparte vensters aangegeven. Verder zijn er omvangrijke documentatiefuncties bijgekomen. Men kan bijvoorbeeld de in- en uitgangen alsmede de functieblokken van commentaar voorzien en compleet met deze begeleidende teksten uitprinten. De on line-ondersteuning is weer meertalig uitgevoerd. De nieuwe software Logo!Soft Comfort functioneert op en PC met een loopwerk voor een CD-ROM en met het Windows-besturingssysteem vanaf de versie 95.

Nadere inlichtingen voor de lezer:
divisie Industriële Producten en Energieverdeling, de heer E. Seyner tel. (070) 333 3274

Nadere inlichtingen voor de redactie:
afdeling Persvoorlichting, Bernard H. Bos
tel. (070) 333 2325