Postuum eerbetoon Piet Blom - Een getekende autobiografie

16 juni t/m 1 augustus 1999

Een postuum eerbetoon
Piet Blom - Een getekende autobiografie

Op dinsdag 8 juni j.l. overleed architect Piet Blom onverwacht op 65-jarige leeftijd. Blom, geboren in 1934, is de schepper van een eigenzinnig oeuvre. Enkele van zijn uitgevoerde ontwerpen met name de Kasbah in Hengelo, de Bastille in Drienerlo en de kubuswoningen in Helmond en Rotterdam worden algemeen beschouwd als hoogtepunten in de naoorlogse Nederlandse architectuurproductie. Zijn experimentele stedenbouwkundige visie op de massawoningbouw garandeert hem een plaats in de geschiedenis van de Nederlandse architectuur en stedenbouw.
Binnen het NAi wordt het historisch belang van Blom's gedachtegoed al lange tijd erkend. In de jaren tachtig is daarom een deel van zijn persoonlijke archief opgenomen in de collectie van het toenmalige Nederlands Documentatiecentrum voor de Bouwkunst (NDB). Begin dit jaar heeft Blom het reste-rende deel aan het NAi geschonken. Hij waarschuwde toen wel dat er nog meer zou volgen; hij bleef actief als ontwerper.
Bij deze gelegenheid bleek Blom ook te werken aan een retrospectief oeuvreoverzicht, een getekende autobiografie. Zijn idee om op een serie hardboard platen een overzicht te geven van zijn eigen werk, in de vorm van collages van beeld en tekst was tegelijk voor de hand liggend en verrassend origineel en dus typisch Piet Blom. De onderneming verraadde de zendingsdrift van een nog steeds gedreven archi-tect.

Het NAi besloot daarom Blom actief te steunen bij de voltooiing van dit project. De eerste twaalf panelen werden bekostigd door Blom's toenmalige werkgever Kokon Architecten en Ingenieurs BV. Voor het vervolg werd door het NAi en de Victor de Stuersstichting een subsidie verkregen van het Stimuleringsfonds voor Architec-tuur. In twee jaar tijd zou Blom nog eens 13 panelen maken. Daarvan zou hij er slechts enkele voltooien.
Het was altijd de bedoeling het voltooide project in het NAi tentoon te stellen. Die tentoonstelling vindt nu plaats, vroeger dan voorzien, en kleiner dan verwacht. Toch geeft deze verzameling van bekende en onbekende, vroege en late projecten, gepresenteerd in Blom's typerende handschrift, een indrukwekkend overzicht van een turbulent architectenleven.

NAi - Museumpark 25 - 3015 CB Rotterdam - (info@nai.nl) - Tel 010-4401200

Veranderd: 19-05-1999 door Just Schimmelpenninck, NAi (afd. Communicatie)