Jonge professionals krijgen Talentbeurs voor buitenland

PERS

Den Haag, 11 juni 1999

Jonge professionals krijgen Talentbeurs voor buitenland

Zevenenveertig jonge professionals ontvangen op 17 juni aanstaande de zogeheten Talentbeurs uit handen van minister drs. L.M.L.H.A. (Loek) Hermans van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. Dit vindt plaats om 17.15 uur in het atrium van het Institute of Social Studies te Den Haag.

De Talentbeurzen zijn drie jaar geleden ingesteld om jong toptalent uit het hoger- en wetenschappelijk onderwijs in staat te stellen zich in het buitenland verder te bekwamen. Kandidaten - maximum leeftijd 26 jaar - moeten hun opleiding met uitstekende resultaten hebben afgerond. Zij dienen een uitgebreid werkplan in te dienen voor een studieverblijf in het buitenland, compleet met de instelling die hen wil toelaten, een budget en een motivatie. Dit jaar werden 47 aanvragers geselecteerd. Zij bestrijken een breed spectrum aan vakgebieden. Onder de geselecteerden zijn niet alleen natuurkundigen, juristen, economen en technici, maar bijvoorbeeld ook een klarinettist, een historicus en een communicatie-onderzoeker. De namen worden volgende week donderdag bekendgemaakt.

Het Talentenprogramma wordt uitgevoerd door Nuffic, de Nederlandse Organisatie voor Internationale Samenwerking. Een commissie van deskundigen uit het hoger- en wetenschappelijk onderwijs selecteert de kandidaten. De commissie wordt voorgezeten door prof.dr. Pieter de Meijer, hij is voorzitter van de nationale Unesco-commissie en voormalig rector van de Universiteit van Amsterdam.

De eerste lichting geselecteerden heeft inmiddels een buitenlands verblijf afgerond. Een aantal van hen is verdergegaan met wetenschappelijk onderzoek, soms in Nederland, soms in het buitenland. Anderen hebben een functie bij de overheid of het bedrijfsleven, bijvoorbeeld bij de Nederlandse Bank. Weer anderen begonnen voor zichzelf.

Noot voor de redactie,

Noot voor redacties