Persconferentie varend kunstwerk Livio de Marchi

Varend Kunstwerk Maggiolino - Met Foto

Uitnodiging persconferentie donderdag 17 juni

Nieuw varend kunstwerk van Livio de Marchi: 'Maggiolino'

De 'Maggiolino' is een VW Kever Cabriolet, geheel van grenenhout, die varend is te zien tijdens de persconferentie op donderdag 17 juni van 14.00 tot 15.00 uur:

locatie van de persconferentie:
Keizersgracht, ter hoogte van de brug die de Nieuwe Spiegelstraat kruist; uw komst bij voorkeur tevoren melden, mede in verband met het bestellen van extra boten: (020) 6230060, vragen naar Koen Nieuwendijk. of: fax 020 6272663, E-mail (galerie@lievehemel.nl)

- 2 volgboten beschikbaar

- tolk italiaans aanwezig

- camera kan desgewenst in de Maggiolino geplaatst worden

De houten Kever vaart tevens op zaterdag 19 juni (dezelfde lokatie als donderdag 17 juni, omstreeks 14.00 uur), en wordt daarna om 14.30 uur uit het water gehesen en naar Galerie Lieve Hemelgebracht, waarmee de tentoonstelling van nieuwe werken van Livio de Marchi wordt geopend. Andere kunstwerken van De Marchi zijn onder andere kledingstukken zoals een doktersjas, een onderjurk, een BH, een slipje, een paar pumps en een paar herenschoenen. Deze werken vormen met elkaar een moderne zedenschets. Alle werken zijn, net als de VW, geheel in blank en knoestig grenenhout uitgevoerd.

De tentoonstelling duurt van 19 juni t/m 31 juli en is te bewonderen in:

Galerie Lieve Hemel
Nieuwe Spiegelstraat 3 A-B
1017 DB Amsterdam
telefoon 020 6230060

Openingstijden:
dinsdag t/m zaterdag van 11.00 - 18.00 uur

Veel werk van Livio de Marchi is ook te zien in Livio de Marchi's Virtuele
Museum op de site van de galerie (www.lievehemel.nl).

De varende houten VW Kever Cabriolet is de Marchi's vierde auto. Eraan vooraf gingen houten herscheppingen van de Fiat Topolino A uit de dertiger jaren, de Jaguar SS 1937 en de Mercedes Gullwing SL 300 1955. Deze houten creaties dienen ook een specifiek Venetiaans belang. Er mogen daar dan wel geen auto's rijden, boten varen er des te meer, en niet zelden harder dan wenselijk is. De opzettelijke ironie van de houten auto's van Livio de Marchi schuilt onder meer in het contrast met snelheid van de blikken uitvoeringen: zo tuft ook de houten VW Kever Cabriolet met aandoenlijke traagheid door het water, net hard genoeg om een echte, maar vriendelijke boeggolf te veroorzaken.

Livio de Marchi stelt zichzelf hoge eisen. Om te beginnen het herscheppen van de wereld in hout. Ooit begonnen bij gewone zaken als schoenen, hoeden en overhemden, schrok hij al spoedig niet meer terug voor grotere objecten. Complete costuums op ware grootte, al dan niet in de vorm van een stoel, zagen het licht. Maar de Marchi ging nog verder. De auto -de heilige koe van de beschaafde wereld, als het ware het moderne harnas- werd getransformeerd in hout, en tenslotte schrok hij ook niet terug voor complete huizen, van buiten en van binnen geheel van hout, vooral daar waar het niet hoort, kortweg genoemd Case dei Libri (Houses of Books). (zie ook site www.lievehemel.nl)

Het mooiste wat Livio de Marchi zich kan voorstellen is dat mensen bij het zien van zijn werk tenminste even een glimp opvangen van wat onze nazaten over duizend jaar ervaren als zij restanten van onze beschaving opgraven, bij voorkeur de dingen, die wij nu als de gewoonste zaak van de wereld beschouwen, maar waarvan dàn vermoedelijk volstrekt onduidelijk is waartoe ze gediend hebben. Immers, wie zegt ons dat over duizend jaar mensen nog kleding dragen, of auto's nodig hebben om zich te verplaatsen. Door de ons zo vertrouwde kledingstukken exact op hetzelfde formaat in blank knoestig grenenhout uit te voeren bereikt Livio de Marchi zijn doel. Weet u een betere manier om mensen zo ver te krijgen dat zij onthutst en gedesorienteerd kijken naar voorwerpen waarvan zij zelf hun kasten vol hebben liggen, alsof zij die voor de eerste keer zien? Met dezelfde gretigheid waarmee onze nazaten over 1000 jaar samendrommen om de vitrines, waarin onze echte onderbroeken en pantoffels, of wat daar nog van over is, liggen uitgestald?

16 jun 99 11:28

Download het RGB orgineel in zip formaat