Joint venture DSM en ZhangJia Kou Pharmaceutical

Datum nieuwsfeit: 17-06-1999
DSM Persbericht

17 juni 1999

DSM en ZhangJia Kou Pharmaceutical Corporation (China) vormen joint venture voor de productie van antibiotica halffabrikaat 6-APA

Het chemieconcern DSM en het Chinese ZhangJia Kou Pharmaceutical Corporation (ZPC) hebben vandaag in ZhangJia Kou (Hebei provincie, China) contracten getekend voor de vorming van een joint venture (75% DSM) die een fabriek gaat bouwen voor de productie van 6-APA, een antibiotica-halffabrikaat. De Chinese overheid heeft inmiddels goedkeuring aan het project gegeven.

Met de bouw van de fabriek is een bedrag van USD 6 miljoen gemoeid. De fabriek krijgt een capaciteit van 500 ton per jaar; het productieproces is gebaseerd op DSM-technologie. De joint-venture wordt onderdeel van DSM Anti-Infectives, een business group van DSM.

De joint venture en nieuwe fabriek passen in de strategie van DSM Anti-Infectives, wereldmarktleider in antibiotica, die onder meer gericht is op de ontwikkeling van Aziatische groeimarkten.

6-APA (6-amino-penicillinezuur) is een essentiële grondstof voor de productie van semi-synthetische penicillines (o.a. amoxicilline en ampicilline), een belangrijke groep antibiotica.

C.X. Wang, algemeen directeur van ZPC: "Het halffabrikaat 6-APA is zeer belangrijk voor de Chinese antibioticamarkt. We zijn dan ook zeer verheugd de geavanceerde technologie van DSM te gaan toepassen."

C. de Jong, business group directeur van DSM Anti-Infectives voegt hieraan toe: "We zijn zeer blij met een professionele en gecommitteerde partner als ZPC in een voor ons zeer belangrijke markt."

Penicillinefabriek

Bij een eerder opgerichte joint venture met ZPC (ZJK Gist-Brocades Pharmaceutical Corporation), die op dezelfde locatie is gevestigd, werd vorige maand een nieuwe fabriek voor semi-synthetische penicillines in gebruik genomen. In de bouw van deze fabriek is een bedrag van USD 8 miljoen geïnvesteerd.

ZPC

ZhangJia Kou Pharmaceutical Corporation is een vooraanstaand farmaceutisch bedrijf in China en is een van de oudste fabrikanten van penicilline en andere beta-lactam antibiotica. De onderneming heeft een jaaromzet van ongeveer USD 45 miljoen.

DSM Anti-Infectives

De business group DSM Anti-Infectives is wereldmarktleider op het gebied van penicillines en daarvan afgeleide producten en levert een aantal antibiotica met verschillende therapeutische werking.

DSM Anti-Infectives heeft een omzet van circa NLG 1,3 miljard en telt meer dan 4.000 medewerkers. De business group heeft productielocaties in onder meer Nederland, Spanje, Portugal, Italië, Zweden, Mexico, India, China, Egypte en Peru. Het DSM-concern neemt leidende posities in op diverse markten voor fijnchemie en is een belangrijke toeleverancier van de farmaceutische industrie.