Van Rij (CDA): Bolkestein voordragen als EU-Commissaris

Datum nieuwsfeit: 17-06-1999

Van Rij: Kabinet moet VVD-er Bolkestein voordragen als EU-Commissaris

Den Haag, 17 juni 1999

CDA-partijvoorzitter Van Rij vindt dat het kabinet niet langer moet talmen met het voordragen van de VVD-er Bolkestein als lid van de Europese Commissie. Hij zegt dit hedenavond op een spreekbeurt in St. Anthonis. (Sint Anthonis Bos, Brink 5, Sint Anthonis, aanvang 20.30 uur)

Van Rij vindt het een slechte zaak dat er in Nederland al zo lang publiekelijk wordt gediscussieerd over de voordracht van een Nederlands lid voor de Europese Commissie. Het is niet in het landsbelang dat er zo lang onduidelijkheid blijft bestaan over de Nederlandse kandidaat. Ik maak me zorgen over de indruk die de Nederlandse regering hiermee wekt in Brussel. Het uitblijven van duidelijkheid kan er toe leiden dat de uiteindelijk voorgedragen kandidaat bij voorbaat is beschadigd en dat Nederland wordt afgescheept met een minder belangrijke post in de Europese Commissie. Bij dit soort voordrachten is snel en zorgvuldig handelen, duidelijkheid en een zo breed mogelijke consensus essentieel.

De CDA-voorzitter vindt dat de VVD aanspraak mag maken op deze post. CDA en PvdA hebben decennialang Commissarissen geleverd, nu is de VVD aan de beurt. De VVD is immers al jaren een grote, belangrijke partij. Van Rij heeft er geen bezwaar tegen als Frits Bolkestein wordt voorgedragen als lid van de Commissie. Bolkestein is staatssecretaris Buitenlandse Handel, minister van Defensie en fractievoorzitter geweest. Daarnaast was hij voorzitter van de Liberale Internationale. Europa is dus geen onbekend terrein voor hem. Bovendien lijkt het mij redelijk dat de VVD zelf haar eigen kandidaat naar voren mag schuiven.

Voor meer informatie: CDA-Partijvoorlichting, telefoon 070-3424814/817, 06-53225950