SP wil debat voor stemming over Nationale Ombudsvrouw

Datum nieuwsfeit: 18-06-1999

SP WIL DEBAT VOOR STEMMING OVER SORGDRAGER

SP-fractieleider Marijnissen heeft de voorzitter van de Tweede Kamer gevraagd de stemming over de benoeming van mevrouw Sorgdrager tot Nationale Ombudsvrouw uit te stellen. Marijnissen wil dat voor dat er tot stemming wordt overgegaan eerst nog een debat plaats vindt over de geschiktheid van mevrouw Sorgdrager.

Zoals bekend willen de coalitiepartijen PvdA, VVD en D66 dat mevrouw Sorgdrager de nieuwe Nationale Ombudsman wordt. De oppositie is unaniem tegen.

De bezwaren van de SP-fractie gelden vooral het gegeven dat mevrouw Sorgdrager tot voor kort deel uitmaakte van de macht die ze nu onafhankelijk zou moeten gaan controleren. De SP vindt dat niet geloofwaardig. Temeer daar bijna de helft van de gevallen waarin de hulp van de Nationale Ombudsman wordt ingeroepen rechtstreeks betrekking hebben op het beleidsterrein waarop mevrouw Sorgdrager in Paars I verantwoordelijk was.

Bovendien is de staat van dienst van mevrouw Sorgdrager (juist als minister) niet onomstreden. De geloofwaardigheid van de functie van Nationale Ombudsman is niet gediend met een benoeming die uitgelegd moet worden.

Dat de coalitiepartijen ondanks de kritiek toch vasthouden aan de benoeming van mevrouw Sorgdrager doet vermoeden dat we hier weer te maken hebben van een staaltje van partijpolitieke benoeming waarvan we sinds het CTSV-drama weten tot wat voor desastreuse gevolgen het kan leiden.

Marijnissen wil voor de stemming over mevrouw Sorgdrager van de coalitiepartijen weten waarom zij onverkort vasthouden aan de D66-kandidaat, ondanks dat er prima alternatieven zijn in de persoon van professor Fernhout en de Rotterdamse Ombudsman de heer Van Kinderen.