Bouw Waterbussen en Fast Ferries op schema

Datum nieuwsfeit: 18-06-1999

Persinformatie 17 juni 1999

Bouw Waterbussen en Fast Ferries op schema

De bouw van de schepen voor het openbaar vervoer over water in Zuid-Holland, dat eind dit jaar van start gaat, verloopt volgens plan. De rompen van de eerste twee Waterbussen zijn inmiddels bijna gereed. De rompen worden medio juli van Bayards Aluminium Constructies BV in Nieuw-Lekkerland naar BV Scheepswerf Damen in Gorinchem gesleept. Daar vindt de afbouw van de schepen plaats. De eerste twee Waterbussen zullen eind oktober/begin november in de vaart zijn. De twee Fast Ferries, die in het Australische Cairns gebouwd worden door NQEA PTY Ltd, zullen naar verwachting eind september per zeeschip in Rotterdam arriveren. Na een periode van proefvaarten, start de dienstregeling dan de tweede helft van oktober. De Fast Ferries gaan varen tussen Dordrecht en Rotterdam, met een tussenstop in Ridderkerk.

De rompen van de derde en de vierde Waterbus zijn volgens planning begin oktober gereed. Nog voor het einde van het jaar zullen alle vier de Waterbussen in de vaart zijn. De Waterbussen gaan tussen de Drechtoevergemeenten varen op twee routes. De eerste route gaat van Dordrecht via Zwijndrecht en Papendrecht naar Hendrik-Ido-Ambacht en Alblasserdam. De tweede route loopt van Dordrecht over Zwijndrecht en Papendrecht naar Sliedrecht.

Met het project "Nieuwe Wegen Over Water" willen de betrokken overheden en bedrijven een bijdrage leveren aan de filebestrijding rondom en de bereikbaarheid van de Drechtoevergemeenten en Rotterdam. In het project werken High Speed Ferry bv (een onderneming van Doeksen Transport Group BV uit Rotterdam, Heymen Shipping Company BV uit Arnhem, conneXXion en Stadsvervoer Dordrecht) en Waterbus bv (waarin conneXXion en Stadsvervoer Dordrecht participeren) nauw samen met de Provincie Zuid-Holland - die het initiatief nam -, het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, de Drechtoevergemeenten, de Gemeente Rotterdam, de Gemeente Ridderkerk en de Stadsregio Rotterdam.

Noot voor de redactie;

Noot voor redacties