Nortel introduceert nieuwe Optivity Policy Services

Datum nieuwsfeit: 18-06-1999

Nortel's nieuwe Optivity Policy Services bieden ge-unificeerde ondernemingsnetwerken nieuwe beheerniveaus

Ge-unificeerd beheer geeft klanten de mogelijkheid prioriteiten toe te kennen aan bedrijfskritische applicaties in geconvergeerde netwerken

Santa Clara, Californie (Verenigde Staten), juni 1999 - Nortel Networks heeft Optivity Policy Services (OPS) for the Enterprise uitgebracht, het basisproduct voor netwerkbeheer volgens ge-unificeerd beleid (Unified Policy Management), het tweede element van Nortel's strategie voor het uit drie elementen bestaande ge-unificeerde netwerkbeheer. OPS geeft klanten de mogelijkheid nieuwe niveaus van beheer op te stellen door beleidsdefinities te formuleren, die prioriteiten toekennen aan bedrijfskritische applicaties en beter tegemoet te komen aan de vraag naar spraak-, video- en data-verkeer over geconvergeerde netwerken.
Hierbij streeft Nortel, in het belang van de klanten, naar een brede toepassing van standaards. Klanten zijn niet gebaat bij leveranciergebonden oplossingen en dit heeft tot nu toe de acceptatie van netwerkbeheer op basis van beleidsregels in de weg gestaan.

Optivity Policy Services (OPS) 1.0 , het toonaangevende product voor ge-unificeerd netwerkbeheer, is gebouwd op Nortel's bekende adresbeheer-software NetID. In OPS 1.0 heeft Nortel een aantal van de belangrijkste protocollen en services ondergebracht, zoals Dynamic Host Configuration Protocol (DHCP), Common Open Policy Service (COPS), Lightweight Directory Access Protocol (LDAP) en Differentiated Services (DiffServ). Komende versies zullen ook andere standaards ondersteunen. Versie 1.0 biedt in vereenvoudigde vorm Quality of Service (QoS)-functionaliteit. Dit maakt het mogelijk service-niveaus toe te kennen aan netwerkapplicaties en gebruikers; het gebruik van netwerkapparatuur en
-capaciteit wordt hierdoor efficient verdeeld en het netwerk wordt maximaal benut voor zakelijk verkeer.
In OPS kunnen zeer gedetailleerde instellingen vastgelegd worden, die bepalen welk serviceniveau applicaties en gebruikers over het gehele netwerk toegewezen krijgen. Een bedrijfskritische applicatie, zoals SAP, kan bijvoorbeeld de service 'Goud' krijgen tijdens kantooruren, terwijl een e-mail-applicatie 'Brons' krijgt, ongeacht het tijdstip. Een andere functie in release 1.0 is de mogelijkheid beleidsregels toe te passen door middel van dynamische IP-adressen, onderscheid te maken tussen web-applicaties op basis van URL en de ondersteuning van heterogene netwerken.
In netwerken die zich uitstrekken over meerdere landen, continenten of tijdzones, kunnen regels met betrekking tot toegangstijden of lokale (overheids)bepalingen opgenomen worden.
De tweede versie van Optivity Policy Services, OPS 2.0, zal naar verwachting eind 1999 op de markt komen. Deze zal QoS-ondersteuning bevatten voor real-time-applicaties door ondersteuning van ReSource reserVation Protocol (RSVP) en schakel-beveiliging volgens beleidsregels, die netwerktoegang ondergeschikt maakt aan beveiligingsbeleid. Klanten die IP-producten met telefonie-functies implementeren, zullen het beheer willen regelen via RSVP om ten volle te kunnen profiteren van faciliteiten als spraak over IP. Nortel biedt de krachtigste oplossingen in OPS en IP, die op dit moment in de markt bestaan.

Prijzen en beschikbaarheid
OPS 1.0 is leverbaar vanaf juli 1999 voor een catalogusprijs vanaf $25.000. OPS 2.0 wordt tegen het eind van 1999 verwacht. Beide releases zijn beschikbaar in een Windows NT- en in een Solaris-uitvoering. Ze ondersteunen servers en beheerders die met meerdere beleidsregels werken en worden gebundeld geleverd met een Oracle database. OPS 1.0 wordt bovendien gebundeld met een Netscape Directory-server. Alle OPS-producten ondersteunen iedere directory-server die voldoet aan de LDAP(versie3)-standaard

Over Nortel Networks
Nortel Networks werkt nauw samen met klanten over de gehele wereld om voor telefonie en IP geoptimaliseerde netwerken te ontwerpen, te bouwen en in gebruik te stellen. Tot de klanten van Nortel Networks behoren prive- en beursgenoteerde ondernemingen, instellingen, Internet Service Providers, telefoonmaatschappijen, (kabel)netwerkexploitanten en openbare nutsbedrijven.

De gewone aandelen van Nortel Networks worden verhandeld op de beurzen van New York, Toronto, Montreal, Vancouver en Londen. Nortel Networks had in 1998 een omzet van US$17,6 miljard; het aantal werknemers bedraagt wereldwijd ongeveer 75.000.

Voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Ab van der Meijden
Nortel Networks