Eigenaren HMG garanderen nieuwsvoorziening

Datum nieuwsfeit: 18-06-1999
Nederlandse Vereniging van journalisten

Eigenaren HMG garanderen nieuwsvoorziening
De eigenaren van HMG garanderen ook voor de langere termijn de nieuwsvoorziening bij RTL 4 en 5. Dat is de uitkomst van overleg van NVJ en FNV Kiem met topman R. Sautter van groot-aandeelhouder CLT/Ufa. Ook is een oplossing gevonden voor de overgang van technisch personeel naar Sonotech. Volgens algemeen-secretaris Hans Verploeg is daarmee de weg vrij voor de terugkeer van de rust binnen het bedrijf. De NVJ is tevreden over de toezegging van Sautter. Lange tijd werd door medewerkers binnen het bedrijf gespeculeerd over mogelijk uitbesteding van de nieuwsgaring. Danwel ernstige bezuinigingen. Directeur Pieter Porsius liet de afgelopen tijd niet na te wijzen op de hoge kosten van de nieuwsuitzendingen. 'Sautter heeft ons duidelijk gemaakt HMG te zien als onderdeel van een Europees mediabedrijf. HMG zal ook in de toekomst via het open net uitzenden. Daarbij zullen voor het Nederlandse bedrijf geen extreem hoge rendementseisen worden gesteld.'
Voor wat betreft de positie van het technisch personeel is directeur Porsius nadrukkelijk terug gefloten. De circa honderd medewerkers behouden voor een periode van vijf jaar hun veel betere CAO en er geldt een werkgelegenheidsgarantie. Porsius beloofde dat aanvankelijk ook, maar kwam daar een paar weken geleden weer op terug. Een reden voor de bonden overleg te zoeken met de aandeelhouders CLT en Veronica. Het personeel heeft inmiddels ingestemd met de jongste afspraken.

Amsterdam, 180699