Instelling Landelijke Klachtencommissie Adoptiebemiddeling

Persbericht Ministerraad
18 juni 1999

LANDELIJKE KLACHTENCOMMISSIE ADOPTIEBEMIDDELING

Het kabinet heeft ingestemd met een ontwerp-besluit van staatssecretaris Cohen van Justitie tot instelling van een landelijke klachtencommissie adoptiebehandeling. Deze commissie is belast met de behandeling van klachten over gedragingen van door de overheid erkende organisaties die bemiddelen bij adoptie van buitenlandse pleegkinderen. De instelling van deze commissie vloeit voort uit de inwerkingtreding vorig jaar van het Haags Adoptieverdrag van 1993. Nu hebben de bemiddelingsorganisaties nog afzonderlijke klachtencommissies.

Het ontwerp sluit aan op de onlangs in de Algemene wet bestuursrecht opgenomen regeling over de behandeling van klachten door bestuursorganen. Ook indien het een gedraging betreft van een vergunninghouder in andere hoedanigheid dan als bestuursorgaan, zal een klacht worden onderzocht door de centrale onafhankelijke commissie. Deze brengt naar aanleiding van een klacht advies uit aan de vergunninghouder, die de klacht afhandelt. De commissie brengt jaarlijks verslag uit van haar werkzaamheden.

RVD, 18.06.1999

18 jun 99 16:43