Stanislas College wint NK Schaken Scholen

Datum nieuwsfeit: 18-06-1999
Stanislas College wint NK Scholen

door Han Perluka

Voor de derde keer in vier jaar werd in het voortgezet onderwijs (bovenbouw) het Stanislas Nederlands kampioen. Eerder gebeurde dit al in 1996 en 1997. Het team werd vorig jaar in de kwartfinale uitgeschakeld. De overmacht was groot: de bordcijfers spreken voor zich: 14½ voor en slechts 1½ tegen. In 2000 gaan de vrijplaatsen in deze categorie naar de Haagse Schaakbond (2x) en Oostelijke Schaakbond.

In het basisonderwijs werd De Horizon overtuigend kampioen. Matthew Tan, Jason Tan, Lisa Tan, Kylie Tan en Lot Berkelmans scoorden samen in 15 matches maar liefst 46½ bordpunten. Matthew herhaalde z'n kunststukje van vorig jaar en behaalde een fraaie 100% score, alleen nu aan bord 1 (in 1998 aan bord 2). De SGA deed het uitstekend dit jaar; Robert Ris wist met de Jan Hekmanschool fraai tweede te worden. De vrijplaatsen voor volgend jaar gaan naar Schaakbond Groot-Amsterdam (2x) en Noordelijke Schaakbond.

In het voortgezet onderwijs (onderbouw) werd het Sondervick College uit Veldhoven kampioen. Om kwart over vijf was er op het NK-schoolschaak nog 1 partij bezig. Het was de partij tussen Jos Jacobs en Stefan Luteijn. Bij remise was het Sondervick kampioen, maar bij winst van Stefan ging Apeldoorn met de titel naar huis. Beide spelers hadden nog enkele pionnen, maar Stefan had een toren, loper en paard te en Jos een dame. In de tijdnoodfase bleek de beweeglijkheid van de dame uiteindelijk goed voor de winst. En zo won het Sondervick dus met 3-1 het beslissende duel. De vrijplaatsen gaan volgend jaar naar Noord-Brabantse Schaakbond en Oostelijke Schaakbond (2x).

Het organiserende Stanislas College kan tevreden zijn. Hun team werd Nederlands kampioen en het toernooi werd een succes. Op de finaledag hadden directeur Hugo Dirksmeier en teamleider Theo Bakker de binnenplaats van de school omgetoverd in een Grieks restaurant alwaar een ieder al vanaf 12.00 uur voor een hapje en drankje terecht kon. Adrie Helfrich gaf aan vier demonstratieborden deskundig commentaar bij de finalewedstrijd van de VO-bovenbouw. Ook dit jaar gingen alle spelers weer met een beker naar huis. De prijzen werden uitgedeeld door Ton Spee, lid van de kerndirectie van het Stanislas en zelf een enthousiast schaker. Van KNSB zijde waren hierbij aanwezig, Henk Hoogendoorn, lid van de Commissie Jeugdschaak, en Frans Maas, lid van het KNSB-bestuur met de portefeuille kadervorming. Uitslagen van alle groepen.